The scientific article format and scientific production in Peruvian medicine graduates

Authors

Keywords:

bibliometrics, academic thesis, bibliometric indicators.

Abstract

Introduction: Scientific publication allows the growth of universities, however, in Latin America and Peru, the publication rate is very low, so alternatives must be developed to increase the scientific production.
Objective: To determine the relationship between the thesis publication format and scientific production in medicine graduates from Peruvian universities.
Methods: A quantitative, analytical, correlational, retrospective study was carried out. Peruvian medical students, graduates through traditional thesis or scientific article, were included, obtaining a sample of 344 graduates through systematic random probabilistic sampling. A search was carried out in the databases; a data sheet was collected and processed in SPSS version 27. Categorical variables were described by absolute and relative frequencies, continuous variables by means and standard deviation. Chi-square test was applied for categorical variables. Spearman's correlation coefficient was used to compare two means. The results were significant with p< 0.05.
Results: Only 6,1% of the evaluated theses were published in an indexed journal. 74% of the universities maintain the traditional thesis format as the degree modality. 88,9% of the universities with scientific publications are private and are located in the capital of Peru. An association between the scientific article format and the scientific publication was found.
Conclusions: The implementation of the scientific article format is effective to increase scientific publication in Peruvian medicine graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristhian Adolfo Vizcarra Vizcarra

Universidad Nacional Mayor de San Marcos

References

1. Taype-Rondán Á, Palma-Gutiérrez E, Palacios-Quintana M, Carbajal-Castro C, Ponce-Torres C. Producción científica estudiantil en Latinoamérica: un análisis de las revistas médicas de habla hispana indizadas en SciELO, 2011. FEM. 2014;17(3):171-7. DOI: 10.4321/S2014-98322014000300007

2. Atamari-Anahui N, Roque-Roque JS, Robles-Mendoza RA, Nina-Moreno PI, Falcón-Huancahuiri BM. Publicación de tesis de pregrado en una facultad de Medicina en Cusco, Perú. Rev Med Hered. 2015 [acceso: 01/11/2021];17(3):171-7. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2015000400003

3. Urrunaga-Pastor D, Alarcon-Ruiz CA, Heredia P, Huapaya-Huertas O, Toro-Huamanchumo CJ, Acevedo-Villar T, et al. The scientific production of medical students in Lima, Peru. Heliyon. 2020;6(3):e03542. DOI: 10.1016/j.heliyon.2020.e03542

4. Castro-Maldonado B, Callirgos-Lozada CC, Caicedo-Písfil MK, Plasencia-Dueñas EA, Díaz-Vélez C. Características de las tesis de pre-grado de Medicina de una universidad pública del Perú. Horiz Med. 2015 [acceso: 01/11/2021]; 15(3):34-9. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-558X2015000300006

5. Mayta-Tristán P. Tesis en formato de artículo científico: oportunidad para incrementar la producción científica universitaria. Acta Med Peru. 2016 [acceso: 01/11/2021]; 33(2):95-8. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172016000200001

6. Muñoz-del-Carpio-Toia A, Mayta-Tristán P. ¿Tesis en formato tradicional o de artículo científico?: percepciones de estudiantes de medicina de una universidad de Arequipa, 2016. Acta Med Peru. 2016 [acceso: 01/11/2021]; 33(3):244. Disponible en: https://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/121

7. Mendoza-Chuctaya G, Calla-Torres M, Ramos KR, Mejia CR. Examen Nacional de Medicina (ENAM): Análisis de la última década de evaluaciones teóricas en los futuros médicos del Perú. Acta Med Peru 2021 [acceso: 06/04/2023]; 38(3):169-76. Disponible en: https://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/2164

8. El Peruano. Aprueban Reglamento del Registro Nacional de Trabajos de Investigación para optar grados académicos y títulos profesionales - RENATI. Lima: Diario Oficial El Peruano. 2016. [acceso: 06/04/2023] Disponible en: https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/aprueban-reglamento-del-registro-nacional-de-trabajos-de-inv-resolucion-no-033-2016-suneducd-1425605-1/

9. Pampa-Quispe NB, Pampa-Quispe NB. Tesis en formato artículo científico por tesis tradicional para incrementar y generar la producción científica. Rev Investig Altoandin. 2021 [acceso: 01/11/2021]; 23(2):115-6. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-29572021000200115&lng=es&nrm=iso&tlng=es

10. Castro-Rodríguez Y, Castro-Rodríguez Y, Hinojosa-Añorga M, Torres-Robles G, Roca-Sacramento C, Rojas-Ortega R. Tesis sustentadas y publicadas por estudiantes de las ciencias de la salud en Perú. EDUMECENTRO. 2019 [acceso: 01/11/2021]; 12(1):15-29. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1479

11. Limaymanta CH, Zulueta-Rafael H, Restrepo-Arango C, Álvarez-Muñoz P. Análisis bibliométrico y cienciométrico de la producción científica de Perú y Ecuador desde Web of Science (2009-2018). Información, cultura y sociedad. 2020; (43):31-52. DOI: 10.34096/ics.i43.7926

12. Mayta-Tristán P, Toro-Huamanchumo CJ, Alhuay-Quispe J, Pacheco-Mendoza J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2019; 36(1):106-15. DOI: 10.17843/rpmesp.2019.361.4315

13. Cruz Mosquera FE, Naranjo Rojas A, Moreno Reyes SP, Arango Arango AC, Ávila Ovalle I, Perlaza CL, et al. Publicación de tesis sustentadas en un pregrado de ciencias de la salud de una universidad colombiana, 2012-2017. Prevalencia y factores relacionados. Educ Med. 2020; 22:185-90. DOI: 10.1016/j.edumed.2019.11.006

14. Nakandakari MD. Apreciación estudiantil de la investigación médica en pregrado: estudio multicéntrico en 19 universidades. Rev Fac Med Hum. 2019; 19(4):74-83. DOI: 10.25176/RFMH.v19i4.2337

15. Livia J, Soto CM, Ortiz RL. Producción Científica en la Base de Datos Scopus de una Universidad Privada del Perú. Rev Digit Invest Docencia Univ. 2022; 16(1):e1500. DOI: 10.19083/ridu.2022.1500

16. Arteaga Livias K, Dámaso Mata B, Cornelio D, Lijarza-Ushinahua K, Panduro-Correa V. Publicaciones en Scopus y estado de licencia institucional en las escuelas de medicina de Perú. Rev Cub Med Mil. 2020 [acceso: 04/08/2022]; 49(4):e700. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/700/604

17. Taype-Rondán Á, Carbajal-Castro C, Arrunategui-Salas G. Limitada publicación de tesis de pregrado en una facultad de medicina de Lima, Perú, 2000-2009. An Fac Med. 2012 [acceso: 01/11/2021]; 73(2):153-7. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/858

18. Gonzales-Saldaña J, Chavez-Uceda T, Lemus-Arteaga K, Silva-Ocas I, Galvez-Olortegui T, Galvez-Olortegui J. Producción científica de la facultad de medicina de una universidad peruana en SCOPUS y Pubmed. Educ Med. 2018; 19(2):128-34. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.01.010

19. Alarcón-Ruiz C, Fernandez-Chinguel JE, Taype-Rondan A. Producción de las sociedades científicas de estudiantes de medicina en Perú. Educ Med Super. 2021 [acceso: 04/08/2022]; 35(4):e2369. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2369

20. Alarcón-Ruiz CA, Quezada MA. Publicación de artículos científicos por asesores de tesis de una Facultad de Medicina. Rev Med Hered. 2018; 29(3):152-7. DOI: 10.20453/rmh.v29i3.3403

21. Pereyra-Elías R, Huaccho-Rojas J, Taype-Rondan A, Mejia C, Mayta-Tristán P. Publicación y factores asociados en docentes universitarios de investigación científica de escuelas de medicina del Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2014 [acceso: 05/02/2022]; 31(3):424-30. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342014000300003

Published

2023-06-20

How to Cite

1.
Vizcarra Vizcarra CA, Nuñez Vergara ML, Astuñague Gonzales KS, Carcelén Reluz CG. The scientific article format and scientific production in Peruvian medicine graduates. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2023 Jun. 20 [cited 2025 Jan. 20];52(3):e02302826. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/2826

Issue

Section

Research Article