Historical characterization of the environmental training of the medical student
Keywords:
environment, education, improvement, medical studentAbstract
Introduction: Improving medical education in the context of environmental issues is one of the most important tasks of the university. Students must integrate solid knowledge, qualities, and skills related to the environment with a preventive approach.
Objective: To characterize the historical foundations of environmental education for medical students from a workplace perspective.
Methods: Thirty-one articles published from January 2015 to December 2023 and July 2024 in Spanish, English, and Portuguese were reviewed, selected according to inclusion criteria. Articles were searched using the terms environment, education, and work. The databases SciELO, Elsevier, Pubmed, and the Google Scholar search engine were used.
Development: The environmental training of medical students has transitioned from a biological focus to an epidemiological approach through the integration of the Integrative Principal Discipline and the "Public Health and Environmental Training" curriculum designs. Workplace education has constituted the ideal space in the training process. Despite advances in curricula, the development of the mode of action regarding the environment has been insufficient from a methodological perspective.
Conclusions: In the training process for medical students, deficiencies are identified, expressed in fragmented approaches to environmental training. Workplace education is reaffirmed as an ideal cross-cutting axis for developing the approach to learning based on the solution to environmental health problems.
Downloads
References
1. Santiago Ávila I, Aldana Aldana Y. Los objetivos para el desarrollo sostenible en el proceso de formación en la carrera de Medicina [Internet]. Ciencia & Futuro. 2022 [acceso: 09/02/2024]; 12(1):[aprox.4p.]. Disponible en: http://ninive.ismm.edu.cu/bitstream/handle/1234567-89/4139/SantiagoAldanaO2022.pdf?sequence=1&is-Allowed=y
2. Alonso-Becerra A, Baños-Martínez MA, Columbié-Santana M. Los objetivos de desarrollo sostenible desde la proyección estratégica de la educación superior [Internet]. Ing Ind. 2021 [acceso: 17/06/2024]; 42(1):62-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&p-id=S1815-59362021000100062&lng=es&tlng=pt
3. Martínez-Asanza D. Acerca de la educación en el trabajo, principio rector de la educación médica cubana [Internet]. FEM. 2021 [acceso: 09/02/2024]; 24(6):325. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid-=S2014-98322021000600325&lng=es
4. Sánchez Téllez D, Suarez Fernández Rubio AG. Propuesta metodológica para fortalecer la educación al trabajo en el sexto año de medicina [Internet]. Indes. 2023 [acceso: 17/07/2024]; 8(1):98-113. Disponible en: https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/articl.e-/view/2325
5. Malberty Silot A, Nuñez Morales M, Pérez Ramírez E. Formación de la competencia responsabilidad ambiental en estudiantes de Medicina [Internet]. Rev Conrado. 2023 [acceso: 15/02/2024]; 19(S1):40-5. Disponible en https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article-/view/3100
6. Zayas-Ribalta Y, Giance-Paz L, Mederos-González M, Aragón-Cañizares L, Padron-Pereira M. La enseñanza de la Oftalmología en el pregrado durante la pandemia de COVID-19 [Internet]. Rev Cubana de Oft. 2022 [acceso: 17/07/2024]; 35(2):e1265. Disponible en: https://revoftalmologia.sld.cu/index.php/oftalmolog-ia/article/view/1265
7. Rodríguez Fernández Z, Soler Morejón CD. Dimensions of the in-service training in Cuban medical teaching [Internet]. EDUMECENTRO 2020 [acceso: 05/02/2024]; 12(4):208-26. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S2077-28742020000400208&lng=es
8. Leyva León AI, Barly Rodríguez L, Téllez Lazo L. Formación epidemiológica en los estudiantes de la Carrera Medicina. Estudio histórico tendencial [Internet]. Opuntia Brava. 2019 [acceso: 17/07/2024]; 11(3):100-8. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabra-va/article/view/793
9. Álvarez Sintes R. Plan de estudio de medicina: ¿nueva generación? [Internet]. Rev haban cienc méd. 2017 [acceso: 05/02/2024]; 16(5):680-5. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article-/view/2123
10. Ruiz Medina JM, Santoya Valera VA, Palma Febre A, Rio Carbonell A. El desarrollo histórico de la carrera de Medicina en la provincia Granma y las transformaciones de su diseño curricular [Internet]. En Cibamanz Primer Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas de Granma; 2020. Granma, Cuba. Facultad de Ciencias Médicas de Granma. [acceso: 21/04/2024]. Disponible en: http://www.cibamanz2020.sld.cu/index.php/cibamanz-/cibamanz2020/paper/viewFile/31/27
11. Mirabal Nápoles M, Carvajal Hernández BM, Soler Herrera M, Bujardón Mendoza A. Historical trend analysis of the formation process of the investigative component in the Medicine career [Internet]. Rev Hum Med. 2022 [acceso: 19/04/2024]; 22(2):361-85. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=-S1727-81202022000200361&lng=es
12. Tomé Díaz PA, Zayas Fundora E, Peña López E, Yllodo Cristo A. Análisis de la situación de salud de una población del municipio Plaza de la Revolución [Internet]. Rev 16 de abril. 2020 [acceso: 19/04/2024]; 59(278):1-6. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/abril/abr-2020/abr20278f.pdf
13. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 15/1988 Reglamento para la Organización del Proceso Docente-Educativo en los Centros de Educación Médica Superior (CEMS). La Habana: Minsap; 1988.
14 Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas [Internet]. La Habana: Ecimed 2017. p. 127 [acceso: 19/08/2024]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2017/06/02/modelo-formativo-del-medico-cubano-bases-teoricas-y-metodologicas/
15 García PRP, Ballbé VAM, Fuentes GHC, Peralta BH, Rivera MN, Fernández AAS. Tendencias históricas del Análisis de la Situación de Salud en la formación médica en Cuba [Internet]. Revista Cubana de Educación Médica Superior. 2022 [acceso: 05/02/2024]; 36(2):1-18. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=116388
16. Domínguez Morales W, Perla MP, Morales López A, Suarez BY. Historia de la formación médica, en Cienfuegos, Cuba, 1979-2019 [Internet]. En Morfovirtual 2020; Cienfuegos; Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos, Cuba. 2020. [acceso: 05/02/2024]. Disponible en: http://morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtu-al/morfovirtual2020/paper/view/670/590
17. Morales-Mayo MJ, García-Batán J, Bermúdez-Almaguer A, Casas-Rodríguez L, Perón-Torres R, Romero-Morales Y. Comprensión sobre control epidemiológico del dengue en estudiantes de medicina [Internet]. Arch méd Camagüey. 2023 [acceso: 21/04/2024]; 27(2023):e9615. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S1025-02552023000100063&lng=es
18. Miralles Aguilera EÁ, Taureaux Díaz N, Fernández Sacasas JA, Pernas Gómez M, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM. Chronology of curricula's maps in Medicine's career [Internet]. Educación Médica Superior. 2015 [acceso: 17/04/2024]; 29(1):93-107. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=59387
19. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudios perfeccionado. Carrera de Medicina. Resolución Ministerial 23/2013 [Internet]. La Habana: Minsap; 2013. [acceso: 17/04/2024]. Disponible en: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Ministerio+de+Salud+P%C3%BAblica.+Plan+-de+estudios+perfeccionado.+Carrera+de+Medicina.-+Resoluci%C3%B3n+Ministerial+23%2F2013.+La+-Habana%3A+Minsap%3B+2013
20. Hernández Suárez D, Rodríguez Acosta Y, Hernández Suárez D, Tápanes Acosta M. Las estrategias curriculares en función de la formación integral del egresado de las ciencias médicas [Internet]. EDUMECENTRO. 2022 [acceso: 09/02/2024]; 14(2022):e1729. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&p-id=S2077-28742022000100023&lng=es
21. Navaza Buzon DA, Lamouro Turró R, Ochoa Roca TZ, Carrazco Feria MA, Font Parra D, Barocela Arguelles B. Propuesta metodológica para la educación en el trabajo en la disciplina principal integradora [Internet]. En Edumedholguin 2023; Holguín, Cuba. SOCECS. 2023. [acceso: 19/04/2024]. Disponible en: https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedho-lguin23/2023/paper/viewFile/416/5
22. Rodríguez Cabrera I, Vicedo Tomey A, Valcárcel Izquierdo N, Obregón Ballester G. Necesidad de una formación ambiental en la carrera de medicina [Internet]. Educ med super. 2020 [acceso: 19/04/2024]; 34(4):e2720. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S0864-21412020000400017&lng=es
23. Rodríguez Cabrera I, Vicedo Tomey A, Valcárcel Izquierdo N. Conocimientos de la dimensión ambiental en estudiantes de medicina y residentes de medicina general integral [Internet]. Rev cuba salud pública. 2021 [acceso: 19/04/2024]; 47(2):e2419. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S0864-34662021000200009&lng=es
24. Silva FFS, Musmanno PG, Bolognani F de A, Gorini CC, de Freitas JV, Pyrrho A dos S, et al. Ética profissional e bioética: contribuições do ensino de homeopatia e fitoterapia em liga estudantil de medicina para o desenvolvimento de humanidades e competência cultural [Internet]. Braz J Develop. 2023 [acceso: 17/07/2024]; 9(10):28685-99. Disponible en: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BR-JD/article/view/64070
25. Labrada-Espinosa A, Boza-Torres P, Martínez-Roselló M, González-Zayas W, Pratz-Lorenzo R. La cultura médico ambiental en el desarrollo local de la comunidad [Internet]. Multimed. 2020 [acceso: 17/07/2024]; 24(1):e1592. Disponible en: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/vie-w/1592
26. Moreno Sánchez AR. Salud y medio ambiente [Internet]. Rev Fac Med. 2022 [acceso: 17/07/2024]; 65(3):8-18. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttex-t&pid=S0026-17422022000300008&lng=es
27. Calderón Flores AE, Cruz Castillo YM, Escobar Suárez CA, Espinosa Pire LN. Estrategia de intervención sobre educación universitaria en salud ambiental [Internet]. Boletín de Malariología y Salud Ambiental. 2022 [acceso: 15/07/2024]; 62(2):313-8. Disponible en: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2022/08/1391342/474-1540-1-pb.pdf
28. Moreno Elizalde ML, Arieta Díaz D, Rodríguez Quintero L, Frayre Vázquez G, Moreno Loera Héctor. En: Red Durango de Investigadores Educativos A.C Diagnóstico sobre conductas de consumo sostenible en los futuros profesionales de las áreas económico administrativas Política y gestión educativa: aproximaciones Investigativas y objetos de estudio [Internet]. 2023. [acceso: 15/07/2024]; p.96-114. Disponible en: http://www.redie.org.mx/posts/libro%20Pol%C3%A-Dtica%20y%20gesti%C3%B3n%20educativa%20a-proximaciones%20investigativas%20y%20objetos-%20de%20estudio.pdf
29. Díaz-Melgarejo L, Carrete Aties DE, Reyes-Almaguer LA. Proceso de Educación Ambiental en la Disciplina Bases Biológicas: Una Propuesta para su Perfeccionamiento [Internet]. Luz. 2021 [acceso: 12/06/2024]; 20(1):93-8. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589169025008
30. Megret Columbié M, Hernández Estevez E, Milán Savigne L. La educación ética ambiental de profesionales de la salud para la interacción con la naturaleza [Internet]. Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma. 2021 [acceso: 17/07/2024]; 17(4):303-19. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/vie-w/2755
31. Rodríguez Baños J. Un puente hacia el enfoque de One Health: Redescubriendo la bioética ambiental [Internet]. RIB. 2021 [acceso: 17/07/2024]; 17(2021):1-13. Disponible en: https://revistas.comillas.edu/index.php/bioetica-revista-iberoamericana/article/view/17110
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anisley Malberty Silot

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.