Storytelling as a strategy for the development of research competencies in university students

Authors

Keywords:

education, health strategies, universities

Abstract

Introduction: The situation of working adult university students presents challenges such as time management, family responsibilities and motivation. Storytelling can improve the research competencies of Pharmacy and Biochemistry students at a private university in Lima.

Objective: Determine how the use of narrative strategies influences the development of research skills in students enrolled in the Pharmacy and Biochemistry academic program.

Methods: An applied, quasi-experimental study was conducted with Pharmacy and Biochemistry students from a private university in Lima. They were divided into an experimental group (n= 30) and a control group (n= 30). Initial and final evaluations were performed with a 20-item scale to measure research competencies. Differences between pretest and posttest were analyzed using SPSS software to determine the effectiveness of the narrative strategies.

Results: In the post-test, the experimental group showed significant improvements in research skills compared to the control group: information search (45.0% vs. 16.7%), use of resources (46.7% vs. 20.0%), research skills (41.7% vs. 23.3%), communication (46.7% vs. 18.3%) and teamwork (50.0% vs. 33.0%). These results highlight the effectiveness of storytelling.

Conclusions: The experimental group demonstrated significant improvements in all evaluated areas, with an emphasis on information searching, resource utilization, research capacity, communication, and teamwork. The findings support the effectiveness of storytelling as a strategy to strengthen students' research competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jenny Rosalyn Huerta León, Universidad Peruana Cayetano Heredia

Docente investigador. Químico Farmacéutico. Magister en Ciencias Farmacéuticas. Doctorando en Educación.

Jhonnel Samaniego Joaquin, Universidad María Auxiliadora

Decano de la Facultad de Ciencias de la Salud.

Herbert Robles Mori, Universidad Peruana Cayetano Heredia

Docente Investigador.

Nestor Flores Rodríguez, Universidad Peruana Cayetano Heredia

Docente Investigador.

References

1. Bris M, Valverde M, Hernández M. Diseño de secuencias didácticas blended learning para el desarrollo de estrategias de aprendizaje y habilidades digitales en la reinserción a la universidad [Internet]. Revista Ibero-Americana de Estudios en Educación. 2015; 10(1):98-111. DOI: 10.21723/riaee.v10i1.7773

2. Reiban R, De la Rosa H, Zeballos J. Competencias investigativas en la Educación Superior [Internet]. Revista Publicando. 2017 [acceso: 18/02/2025]; 4(10):395-405. Disponible en: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/439

3. Rodríguez R, Cachinell A, Alvarez Y. Integración de la docencia y el aprendizaje activo en la educación superior. metodologías, componentes y actores [Internet]. Prohominum. 2024; 6(1):97-105. DOI: 10.47606/acven/ph0230

4. Castillo L, Quinonez A, Cabrera P, Ochoa C, Gonzalez P. Using digital storytelling as a strategy for enhancing efl writing skills [Internet]. International Journal of Emerging Technologies in Learning. 2021; 16(13):142. DOI: 10.3991/ijet.v16i13.22187

5. Morales J, Rodriguez J. Programa didáctico aprendizaje colaborativo y logro de aprendizaje en estudiantes de estadística [Internet]. Yachaq. 2023; 7(1):74-90. DOI: 10.46363/yachaq.v7i1.4

6. Romero J, Simaluiza J, Ramón P. Narrativas digitales en foros académicos. Una estrategia para el aprendizaje colaborativo en la educación superior a distancia [Internet]. Red U. 2022; 20(2):31-50. DOI: 10.4995/redu.2022.18354

7. Arias J, Carvajal J, Neira T. Percepción del estudiantado universitario acerca de metodologías innovadoras mediadas por tecnologías en una universidad chilena [Internet]. Formación Universitaria 2024; 17(1):45-58. DOI: 10.4067/s0718-50062024000100045

8. Curay P, Ramón L. El storytelling en la gamificación: Planificación de una guía didáctica [Internet]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales. 2021; 6(2):110-23. DOI: 10.5281/zenodo.5512910

9. Cataña M, Cárdenas N. Storytelling como estrategia de enseñanza en Bachillerato Técnico en el área de Turismo [Internet]. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes. 2021; 4(8):5-21. DOI: 10.35381/e.k.v4i8.1342

10. Jáuregui I, Martínez M, Montes M, Martínez J. Storytelling as instrument of communication in health contexts [Internet]. Journal of Negative and No Positive Results. 2020; 5(8):863-90. DOI: 10.19230/jonnpr.3488

11. Beltrán A, Maldonado J, Rivera D. Storytelling para potenciar la creatividad en el aula universitaria [Internet]. Universidad-Verdad. 2020; 2(77):32-43. DOI: 10.33324/uv.vi77.310

12. Buendía X, Zambrano Lilian, Insuasty E. El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica [Internet]. Folios. 2018 [acceso: 16/02/2025]; 1(47):179-95. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702018000100179&lng=en&nrm=iso

13. Hoa L, Minh L. 'A double-edged sword?' digital storytelling for early childhood education: vietnamese teachers' beliefs and practices [Internet]. Journal of Educational Management and Instruction. 2023; 2(2):124-32. DOI: 10.22515/jemin.v2i2.5465

14. Villamar F, Bajaña J, Manzaba G, Monserrate E, Troya L, Cuchipe B. Integración de las narrativas digitales para potenciar la comprensión lectora [Internet]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2024; 8(6):36-55. DOI: 10.37811/clrcm.v8i6.14493

15. Matilla A. Pantallas y dispositivos móviles. una necesaria educación para la comunicación de la infancia [Internet]. Revista Icono. 2022; 20(1). DOI: 10.7195/ri14.v20i1.1807

16. Sanz I, Cantabrana J, Grimalt C, Usart M. Formar y evaluar competencias en educación superior: una experiencia sobre inclusión digital [Internet]. Ried Revista Iberoamericana De Educación a Distancia. 2023; 26(2):199-217. DOI: 10.5944/ried.26.2.35791

17. Díaz D, Moreno M, Herrera E, Garzón B, Torres M. Constructivismo y conectivismo como métodos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria actual [Internet]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar 2023; 6(6):14046-58. DOI: 10.37811/clrcm.v7i1.4672

18. Piaget J. Six études de Psychologie, Editions Gonhthier. Ginebra Suiza. 1964.

19. Tello C, Sandoval I, Carrillo M, Arias M, Albornoz M. Estrategias pedagógicas para la adecuada gestión de la inteligencia emocional en estudiantes de bachillerato de la unidad educativa Jorge Álvarez/Ecuador [Internet]. Latam Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades. 2023; 4(5). DOI: 10.56712/latam.v4i5.1402

20. Pérez Y. Origen y evolución de la educación emocional [Internet]. Alternancia - Revista De Educación E Investigación. 2022; 4(6):35-47. DOI: 10.33996/alternancia.v4i6.819

21. Sánchez E, Quito L, Sandoval V, Narvaez M, Saldivia E. Estrategias pedagógicas en el aula y su influencia en el desarrollo socioemocional de los estudiantes [Internet]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2023; 7(2):5488-504. DOI: 10.37811/cl_rcm.v7i2.5734

22. Hermann-Acosta, A. Innovación, tecnologías y educación: las narrativas digitales como estrategias didácticas [Internet]. Killkana Social. 2018; 2(2):31-8. DOI: 10.26871/killkanasocial.v2i2.295

23. Castrillo C. Práctica pedagógica en mecánica relativista: enfoques, estrategias y su impacto educativo [Internet]. Wani. 2024; 1(80):4-22. DOI: 10.5377/wani.v40i80.17642

24. West C, Rieger K, Kenny A, Chooniedass R, Mitchell K, Winther A, et al. Digital Storytelling as a Method in Health Research: A Systematic Review [Internet]. International Journal of Qualitative Methods. 2022; 21. DOI: 10.1177/16094069221111118

25. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación. 6. ed. México D. F.: McGraw-Hill; 2014.

26. Valverde W, Gastañaduy C, Terán F. Las competencias investigativas en los estudiantes de educación superior [Internet]. Revista De Climatología. 2023; 23:3124-30. DOI: 10.59427/rcli/2023/v23cs.3124-3130

Published

2025-05-16

How to Cite

1.
Huerta León JR, Samaniego Joaquin J, Robles Mori H, Flores Rodríguez N. Storytelling as a strategy for the development of research competencies in university students. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2025 May 16 [cited 2025 May 20];54(2):e025061570. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/61570