Academic stress and psychological well-being in university students

Authors

Keywords:

academic performance, academic success, psychological well-being, stress psychological

Abstract

Introduction: Higher medical education aims to train healthcare professionals with a high level of knowledge, sufficient skills, and abilities to ensure adequate professional performance. To achieve this, it is necessary to maintain psychological well-being that allows for high academic performance.

Objective: To identify whether there is a relationship between academic stress and psychological well-being in university students.

Methods: Descriptive, observational, and correlational research was conducted with university students of health sciences. The sample consisted of a total of 243 nursing students from the Faculty of Medical Sciences of the National University of Chimborazo. The sample consisted of 150 students who were assessed using the Ryff scale to determine psychological well-being and the academic stress coping scale. The Spearman correlation test was used to identify the relationship between psychological well-being and academic stress.

Results: The average age was 23.47 years, with a predominance of females (68.67%) and singles (78.67%). Students with a medium level of academic stress (32.00%) and a medium level of psychological well-being (44.67%) predominated. A medium negative correlation (-0.497 and p = 0.001) was identified between academic stress and psychological well-being.

Conclusions: There is a relationship between academic stress and psychological well-being. Academic stress affects psychological well-being; the higher the academic stress score, the greater the impact on psychological well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Salomé Sarmiento Benavides, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente a tiempo completo de la Universidad Nacional de Chimborazo.

Gina Alexandra Pilco Guadalupe, Universidad Nacional de Chimborazo

Docente a tiempo completo de la Universidad Nacional de Chimborazo.

References

1. Martínez Hernández S, Massip Acosta A, Pérez González FJ. El estudio y trabajo independientes en la mira de la educación médica superior cubana [Internet]. Educ Med Super. 2021 [acceso: 11/06/2024];35(1):16-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100021&lng=es

2. Mazorco Salas JE, Rojas León GA, Gómez Romero RF, Duarte Rueda JR, Granados Mendoza MC. Diseño de una metodología para la co-creación de ambientes saludables en entornos educativos universitarios [Internet]. Hacia la Promoción de la Salud. 2021 [acceso: 12/06/2024];26(2):49-67. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-75772021000200049&script=sci_arttext

3. García Torres M, Aguilar Castro J, García Méndez M. Bienestar psicológico y burnout en personal de salud durante la pandemia de COVID-19 [Internet]. Escritos de Psicología. 2021 [acceso: 10/06/2024];14(2):96-106. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092021000200006&lng=es

4. Narváez JH, Obando Guerrero LM, Hernández Ordoñez KM, Cruz Gordon EK. Bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento frente a la COVID-19 en universitarios [Internet]. Universidad y salud. 2021 [acceso: 07/06/2024];23(3):207-16. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0124-71072021000300207&script=sci_arttext

5. González Velázquez L. Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19 [Internet]. Inicio. 2020 [acceso: 11/06/2024];9(25):56-68. Disponible en: https://espacioimasd.unach.mx/index.php/Inicio/article/view/249

6. Quiliano Navarro M, Quiliano Navarro M. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de enfermería [Internet]. Cienc. enferm. 2020 [acceso: 10/06/2024];26(2):3-9. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532020000100203&lng=es

7. Luna D, García Reyes S, Soria González EA, Avila Rojas M, Ramírez MV, García Hernández B, et al. Estrés académico en estudiantes de odontología: asociación con apoyo social, pensamiento positivo y bienestar psicológico [Internet]. Investigación educ. médica. 2020 [acceso: 10/06/2024];9(35):8-17. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572020000300008&lng=es

8. Rodríguez Fernández A, Maury Sintjago E, Troncoso Pantoja C, Morales Urzúa M, Parra-Flores J. Estrés académico y estrategias de afrontamiento en estudiantes de carreras de salud de Santiago de Chile [Internet]. EDUMECENTRO. 2020 [acceso: 10/06/2024];12(4):1-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400001&lng=es

9. Cabanach R, Valle A, Rodríguez S, Piñeiro I, Freire C. Escala de afrontamiento del estrés académico (A-CEA) [Internet]. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud. 2010 [acceso: 12/06/2024];1(1):51-64. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=245116411005

10. Salas Picón WM, Avendaño Prieto BL. Adaptación de la escala de bienestar psicológico de Ryff con una muestra de sobrevivientes del conflicto armado colombiano [Internet]. Revista Criminalidad. 2021 [acceso: 12/06/2024];63(3): 229-44. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-31082021000300229&script=sci_arttext

11. Arce González MA, Pérez Borroto O, Mayea González SC, Otero Ramos IM, Guerra Morales VM, Molerio Pérez O. Validación de la Escala de Bienestar Psicológico de Carol Ryff, en adultos mayores cubanos [Internet]. Medicentro Electrónica. 2023 [acceso: 12/06/2024];27(2):32-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432023000200012&lng=es

12. Izurieta Brito D, Poveda Ríos S, Naranjo Hidalgo T, Moreno Montero E. Generalized anxiety disorder and academic stress in university students during the COVID-19 pandemic [Internet]. Rev Neuropsiquiatr. 2022 [acceso: 11/06/2024];85(2):86-94. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-85972022000200086&lng=es

13. Vences Camacho KA, Márquez Gómez JO, Cardoso Jiménez D. Bienestar psicológico en estudiantes universitarios de nuevo ingreso [Internet]. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ. 2023 [acceso: 13/06/2024];13(26):e006. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672023000100106&lng=es

14. Delgado Tenorio AL, Oyanguren Casas NA, Reyes González AA, Zegarra Á, Cueva ME. El rol moderador de la procrastinación sobre la relación entre el estrés académico y bienestar psicológico en estudiantes de pregrado [Internet]. Propósitos y Representaciones. 2021 [acceso: 13/06/2024];9(3):e1372. Disponible: https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.1372

Published

2025-05-16

How to Cite

1.
Sarmiento Benavides AS, Pilco Guadalupe GA. Academic stress and psychological well-being in university students. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2025 May 16 [cited 2025 Jun. 9];54(2):e025063686. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/63686