Anti-seismic education with medical students through a community project
Keywords:
earthquakes, prevention, vulnerability, disasters, medicine student, community project.Abstract
Prevention of earthquake disasters is a problem in certain vulnerable regions of Cuba, and a priority in the training of medical students. In this work, the authors' opinions are based on the influence that a community project has, to act in seismic situations, in the preparation of medical students, since it favours a higher professional quality and contributes to enriching their preventive work with population. As part of the process, 46 fourth-year students from the Faculty of Medicine No. 1, Santiago de Cuba, participated in the period from September 2016 to February 2018.Downloads
References
2. Vicet Gómez Y. ¿Por qué Santiago de Cuba está en riesgo sísmico? Salud y Desastres. La Habana: Infomed; 2019. [acceso: 21/01/2019]. Disponible en: https://www.sld.cu/sitios/desastres/temas.php?idv=29818
3. García Torres DS, Díaz Suárez R, Sánchez Hechavarría ME, Mendoza Ruíz M. Concepción de extensión universitaria desde las ciencias médicas en Santiago de Cuba. Humanidades Médicas. 2018[acceso: 18/01/2019];18(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1336-/html_624
4. Roque Herrera Y, Criollo Criollo A, Recino Pineda U, Gafas González C, Barahona Rivadeneira D. La educación continuada en el proceso de reducción de desastres: experiencias cubanas. Política y cultura. 2016[acceso: 11/01/2019];(45):11-30. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/267/26745428002.pdf
5. Fernández Diéguez L. Licuefacción de los suelos generada por sismos de gran magnitud. Caso de estudio Caimanera y Santiago de Cuba. [Tesis de maestría]. Guantánamo: Instituto Superior Minero Metalúrgico; 2015. [acceso: 18/01/2019]. Disponible en: https://ninive.ismm.edu.cu/bitstream/handle/123456789/1174/Tesismaest-riaLiuska.pdf?sequence=3&isAllowed=y
6. Palomares Castillo E, Campos Coy PE. Impacto de los terremotos en la salud mental. Ciencia. 2018[acceso: 18/01/2019];69(3):48-55. Disponible en: https://www.amc.edu.mx/revistaciencia/images/revista/69_3/PDF/impacto-SaludMental.pdf
7. Palomares Calderón E. Cuba estremecida, pero sin daños, tras sismo en el mar Caribe. Granma. 2020 [actualizado: 28/01/2020; acceso: 11/05/2020]. Disponible en: https://www.granma.cu/cuba/2020-01-28/santiago-de-cuba-en-calma-pero-alerta-28-01-2020-19-01-25
8. Agencia Cubana de Noticias. Vigilancia y experiencia, lecciones sobre la situación sísmica en Puerto Rico. [actualizado: 18/01/2020; acceso:11/05/2020]. Disponible en: https://www.tvavila.icrt.cu/vigilancia-y-experiencia-lecciones-sobre-la-situacion-sismica-en-puerto-rico/
9. Rodríguez Salvá A, Terry Berro B. Determinación rápida de las necesidades de salud en desastres naturales agudos por terremotos. Rev. Cubana Hig Epidemiol. 2002[acceso:01/09/2017]; 40(3):294-307. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30032002000300010
10. Álvarez Icaza D, Medina Mora ME. Impacto de los sismos de septiembre de 2017 en la salud mental de la población y acciones recomendadas. Salud Pública de México. 2018[acceso: 18/01/2019]; 60(2):52-8. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/spm/v60s1/0036-3634-spm-60-s1-52.pdf
11. Capacci A, Mangano S. Las catástrofes naturales. Cuad. Geogr. 2015[acceso: 22/12/2017]; 24(2):35-51. Disponible en: https://www.scielo.org.co/pdf/rcdg/v24n2/v24n2a3.pdf
12. Abad Sojos A, Martínez Cornejo I, Obregón Jiménez K, Palacios Segarra D, Lema IA, Flores Enríquez J. Conocimientos, actitudes y prácticas sobre catástrofes naturales en estudiantes de medicina de la Universidad Central del Ecuador. CIMEL 2018[acceso: 18/01/2019]; 23(1):34-9. Disponible en: https://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/view/1068
13. Tapia Hernández E, Reddy E, Oros Avilés LJ. Retos e incertidumbres en la predicción y prevención del riesgo sísmico. Ingeniería Sísmica México. 2017[acceso: 21/01/2019]; 96(1):66-87. Disponible en: https://www.redalyc.org/html/618/61851598004/
14. Liscano Barrios MM, Suarez Hernández YB, Rangel Vásquez RE, Garay Jerez VE. Una propuesta pedagógica en prevención de riesgos sísmicos para docentes de educación inicial. Educere. 2016[acceso: 10/05/19];20(66):311-33. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/356/35649692011.pdf
15. Martín González F, Martín Velázquez S, Martínez Díaz JJ, Rodríguez Pascua MA, Pérez López R, Morales J, et al. Educación y formación para la mitigación y prevención del riesgo sísmico en España. Seguridad y Medioambiente. 2014[acceso: 10/05/2019]; 135:30-45. Disponible en: https://www.fundacionmapfre.org/documentacion/publico/i18n/catalogo_im-agenes/grupo.cmd?path=1079828
16. Pelegrino Callis GL, Congerr Castellano RD, Peña Macías S, del Toro Basulto C. Curso extracurricular de primeros auxilios a estudiantes de medicina para el aprendizaje de socorrismo. MEDISAN. 2016[acceso: 10/05/2019];20(6):761-9. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000600004&lng=es
17. Mestre Cárdenas VA, Salabert Tortoló I, Dihigo Faz MT, Hernández Bravo E, Núñez Valdés L, Fagundo Montesino F. La asignatura Medicina de Desastres: su importancia en la formación curricular de los estudiantes de medicina. Rev. Med. Electrón. 2017[acceso: 15/01/2019];39(3):615-9. Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/d24b/f52f5c427a4ec9fbc1e-3d60bc-de1be5d82ee.pdf?ga=2.13207671.198379-4535.1590796313-1275462027.1590796313
18. Mejías Chao T, Mejías Chao LM, Cabrera Rodríguez MC, Amador Mejías JL. La Medicina de Desastres en el plan de estudios del médico general. EDUMECENTRO 2015[acceso: 18/01/2019];7(3):177-87. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742015000300013&script=sci_arttext&tlng=pt
19. Chuy Rodríguez TJ. Macrosísmica de cuba y su aplicación en los estimados de peligrosidad y microzonación sísmica. [Tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Centro Nacional de Investigaciones Sismológicas (CENAIS); 1999. [acceso: 11/01/2019]. Disponible en: https://www.cenais.cu/strong/1906/doc/TESIS%20DOCTORAL-Tom%C3%A1s%20Chuy.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.