Factors associated with the risk of university dropout in health sciences students
Keywords:
education, learning, school dropout, students, vocational orientationAbstract
Introduction: University dropout impedes the personal and professional growth of students and has a direct impact on the development of a country.
Objective: To estimate the factors associated with the risk of university dropout in health sciences students.
Methods: Cross-sectional and analytical study, conducted in a private university in the region of Ica (Peru), between September and December 2023, with 347 students. A questionnaire with sociodemographic, academic and labor variables was used; and the main variable was evaluated by means of the scale for measuring university student dropout. A descriptive and multivariate statistical analysis was performed using generalized linear models of the Poisson family to evaluate the association between variables.
Results: 83.3 % of the students were female; 85 % were in first cycles; 18.2 % dropped out at some point and 89 % were younger than 25 years old. The socioeconomic (RPa= 2.63; 95 % CI: 1.84-3.02) and personality (RPa= 1.78; 95 % CI: 1.50-2.13) factors were associated with a higher risk of dropping out of university, while studying nursing (RPa= 0.760; 95 % CI: 0.604-0.956) was associated with a lower risk of dropping out. Likewise, studying obstetrics presented an unadjusted association.
Conclusions: The risk of university dropout is high in health sciences students.
Downloads
References
1. Dávila R, Agüero E, Portillo H, Quimbita O. Deserción universitaria de los estudiantes de una universidad peruana [Internet]. Universidad y Sociedad. 2022 [acceso: 18/09/2024]; 14(2):421-7 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202022000200421&script=sci_arttext&tlng=en
2. Schmidt B, Boero P, Méndez J. Factores que influyen en la deserción universitaria: El caso de una universidad estatal chilena [Internet]. Rev Port de Educação. 2023; 36(1):e23002. DOI: 10.21814/rpe.23401
3. Cortés Cáceres S, Álvarez P, Castillo L. Deserción universitaria: La epidemia que aqueja a los sistemas de educación superior [Internet]. Rev Perspectiva. 2019; 20(1):13-25. DOI: 10.33198/rp.v20i1.00017
4. Seminara M. La deserción universitaria: resiliencia como posibilidad de logro [Internet]. Revista Digital Universitaria. 2020; 21(5):1-11. DOI: 10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.5.11
5. Vera L, Niño J, Porras A, Durán J, Delgado P, Caballero M, Navarro J. Salud mental y deserción en una población universitaria con bajo rendimiento académico [Internet]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 2020; 60(60):137-58. DOI: 10.35575/rvucn.n60a8
6. Heredia M, Andía M, Ocampo H, Ramos Castilla J, Rodríguez A, Tenorio C, Pardo K. Deserción estudiantil en las carreras de ciencias de la salud en el Perú [Internet]. An Fac Med. 2015; 76(spe):57-61. DOI: 10.15381/anales.v76i0.10972
7. Secretaria Nacional de la Juventud. Día Internacional de la Educación: Solo el 30.9 % de jóvenes peruanos logró transitar a la educación superior [Internet]. Perú; 2024. [acceso: 27/01/2024]. Disponible en: https://juventud.gob.pe/2024/01/dia-internacional-de-la-educacion-solo-el-30-9-de-jovenes-peruanos-logro-transitar-a-la-educacion-superior/
8. González M, Miquilina L, Rebolledo A, Vásquez H. Deserción Estudiantil en la Universidad del Zulia ¿Problema Coyuntural? [Internet]. Revista Venezolana de Gerencia. 2018 [acceso: 18/09/2024]; 23(1):403-31. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/24-475/24922
9. Gallegos J, Campos N, Canales K, González E. Factores determinantes en la deserción universitaria. Caso Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile) [Internet]. Formación Universitaria. 2018; 11(3):11-8. DOI: 10.4067/s0718- 50062018000300011
10. Rudin C. Stop explaining black box machine learning models for high stakes decisions and use interpretable models instead [Internet]. Nat Mach Intell. 2019; 1(1):206-15. DOI: 10.1038/s42256-019-0048-x
11. Behr A, Giese M,Teguim H, Theune K. Early Prediction of University Dropouts-A Random Forest Approach [Internet]. Jahrbücher für Natl und Statistik. 2020; 240(6):743-89. DOI: 10.1515/jbnst-2019-0006
12. Erazo X, Rosero E. Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria [Internet]. Horizontes Rev Inv Cs Edu. 2021 [acceso: 17/09/2024]; 5(18):585-95. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642021000200591&script=sci_arttext
13. Celada V. Acerca de las causas de deserción universitaria en Argentina a principios del siglo XXI, de las políticas implementadas y nuevas propuestas de retención de población estudiantil [Internet]. Revista Científica de UCES. 2020 [acceso: 17/10/2024]; 25(2):33-54. Disponible en: https://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789/531-5/1/Acerca_causas_Celada.pdf
14. Escalante J. La deserción universitaria: un problema no resuelto en el Perú [Internet]. Rev Hacedor. 2023; 7(1):60-72. DOI: 10.26495/rch.v7i1.2421
15. Truta C, Parv L, Topala I. Academic engagement and intention to drop out: Levers for sustainability in higher education [Internet]. Sustainability. 2018; 10(12):4637. DOI: 10.3390/su10124637
16. Dávila R, Agüero D, Ruiz L, Vázquez F. Educar en el tercer milenio: retos y desafíos de la educación en un mundo globalizado [Internet]. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico. 2021; (14):318-27. DOI: 10.5281/zenodo.5205251
17. Ventura Romero J, Lobos Rivera M, Gutiérrez Quintanilla J. Construcción, validación y confiabilidad de escala de medición de deserción estudiantil universitaria [Internet]. Revista Entorno. 2019; 1(67):9-21. DOI: 10.5377/entorno.v0i67.74987
18. Castellanos-Páez V, Vergara-Estupiñán L. Diseño y validación del cuestionario percepción del profesor sobre la deserción universitaria (CDUp) [Internet]. Psicogente. 2021; 24(45):39-58. DOI: 10.17081/psico.24.45.4128
19. Rueda S, Urrego D, Páez E, Velásquez C, Hernández E. Perfiles de riesgo de deserción en estudiantes de las sedes de una universidad colombiana [Internet]. Revista de Psicología. 2020; 38(1):275-97. DOI: 10.18800/psico.202001.011
20. Urbina Nájera A, Camino Hampshire J, Cruz Barbosa R. Deserción escolar universitaria: Patrones para prevenirla aplicando minería de datos educativa RELIEVE [Internet]. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. 2020; 26(1):4. DOI: 10.7203/relieve.26.1.16061
21. Ruiz P. Consideración de deserción universitaria en estudiantes de Comunicación Social. Un estudio de caso [Internet]. Nexus. 2020; (28):1-25. DOI: 10.25100/nc.v0i28.106431
22. González Campos J, Carvajal Muquillaza C, Aspeé Chacón J. Modelagem do abandono universitário através das cadeias de Markov [Internet]. Uniciencia. 2020; 34(1):129-46. DOI: 10.15359/ru.34-1.8
23. Tavico A. Factores que influyen en la deserción de la carrera de Administración de Empresas del Centro Universitario de Quiché -CUSACQ- [Internet]. Revista Científica Internacional. 2021; 4(1):39-46. DOI: 10.46734/revcientifica.v4i1.45
24. Chalela Naffah S, Valencia Arias A, Ruiz Rojas GA, Cadavid Orrego M. Factores psicosociales y familiares que influyen en la deserción en estudiantes universitarios en el contexto de los países en desarrollo [Internet]. Rev Lasallista Investig. 2021; 17(1):103-15. DOI: 10.22507/rli.v17n1a9
25. Rodríguez A, Espinoza J, Ramírez L, Ganga, A. Deserción Universitaria: Nuevo Análisis Metodológico [Internet]. Revista Formación Universitaria. 2018; 11(6);12. DOI: 10.4067/S0718-50062018000600107
26. Secretaria de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. Sistema Ecuatoriano de Acceso a la Educación Superior [Internet]. Ecuador; 2011. [acceso: 11/11/2024]. pag. 1-66. Disponible en: https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/2023/02/PROYECTO_SEAES.pdf
27. Núñez Naranjo A. Determinantes de la deserción universitaria: Análisis de supervivencia [Internet]. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação. 2022 [acceso: 15/01/2025]; 50(05):250-65. Disponible en: https://www.proquest.com/scholarly-journals/determinantes-de-la-deserción-universitaria/docview/2725642662/se-2 .
28. Rodríguez O, Losada A. Retención y deserción universitaria [Internet]. Difundiendo el conocimiento. 2020 [acceso: 15/01/2025]; 6(3):162-79. Disponible en: http://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article-/view/277
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kelly Vargas-Prado, Bladimir Becerra-Canales, Medalith Campos-Sobrino, Magdalena Talla-Linderman, Hilda Felix-Pachas, Elizabeth Jurado-Enriquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.