Experiences in praxis during teaching of Nursing Care Process

Authors

Keywords:

learning, nursing process, teaching

Abstract

Introduction: The study of the Nursing Care Process (PAE) and in particular its teaching-learning, has been the subject of multiple investigations whose results have led to a better understanding for the application of theoretical foundations that solidify the praxis of the Nursing professional.

Objective: Describe the teacher's experiences during the teaching learning of the PAE.

Methods: Descriptive and exploratory study with a qualitative and phenomenological approach based on the Heuristic paradigm. For the study, teachers from the second year of the Bachelor's Degree in Nursing, University of Medical Sciences of Holguín, Branch of Medical Sciences, were chosen during the first period of the academic year 2022. The population was made up of 50 teachers, the sample is 20 and the sampling was due to data saturation. A semi-structured interview was used to collect the information. Data verification was carried out through triangulation of researchers, in order to expand the perspective and depth of the research, as well as the analysis of the data and the conclusions obtained.

Results: Three categories define the teaching learning of the PAE by teachers: limitations in teaching (category I), limitations in learning (category II), importance of new didactic tools for teaching-learning (category III).

Conclusions: The professors of the Bachelor of Nursing program in Holguín perceive limitations during their experiences in teaching learning the PAE. The need to use new teaching tools is evident in order to improve the quality of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rolando González Rojas, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Filial de Ciencias Médicas. Holguín. Cuba

Licenciado en Enfermería. Especialista de Primer Grado en Farmacología. Máster en Ciencias de la Educación Médica. Profesor Auxiliar.

Reymundo Escobar Lorenzo, Facultad de Ciencias Naturales y Agropecuarias. Universidad de Holguín. Holguín. Cuba

Doctor en Ciencias Pegagógicas. Profesor Titular.

Laura Leticia Mendoza Tauler, Centro de Estudios en Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín. Holguín. Cuba

Doctor en Ciencias Pegadógicas. Profesor Titular

Oscar Rodríguez Reyes, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Facultad de Estomatología. Santiago de Cuba. Cuba

Doctor en Ciencias Médicas. Máster en Atención de Urgencias Estomatológicas. Estomatólogo Especialista de Primer y Segundo Grado en Fisiología Normal y Patológica. Profesor Titular e Investigador Auxiliar

References

1. Fernández-Sánchez H, King K, Enríquez-Hernández CB. Revisiones Sistemáticas Exploratorias como metodología para la síntesis del conocimiento científico [Internet]. Enfermería universitaria. 2020 [acceso: 21/07/2024]; 17(1):87-94. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_artt-ext&pid=S1665-70632020000100087

2. Ruiz Reyes D. Modelos de atención de Enfermería. En: Tealdi JC. Diccionario Latinoamericano de Bioética [Internet]. Bogotá: UNESCO-Red Latinoamericana y del Caribe de Bioética. Universidad Nacional de Colombia; 2008 [acceso: 22/02/2022]. p. 449-451. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161848-/PDF/161848spa.pdf.multi

3. Piedra Chávez K, Baute Álvarez L. Formación continua: sistema de formación pedagógica sustentado en el método de la profesión para los docentes de la carrera de Enfermería [Internet]. Rev Cubana Edu Superior. 2019 [acceso: 22/04/2022]; 38(3):[aprox. 22p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n3/0257-4314-rces-38-03-e15.pdf

4. Naranjo-Hernández Y, González-Hernández L, Sánchez-Carmenate M. Proceso Atención de Enfermería desde la perspectiva docente [Internet]. Rev Arch Med Camagüey. 2018 [acceso: 16/03/2022]; 22(6):e5844. Disponible en: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view-/5844/3242

5. Miranda-Limachi KE, Rodríguez-Nuñez Y, Cajachagua-Castro M. Proceso de Atención de Enfermería como instrumento del cuidado, significado para estudiantes de último curso [Internet]. Enfermería universitaria. 2020 [acceso: 16/03/2022]; 16(4):374-89. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/eu/v16n4/2395-8421-eu-16-04-374.pdf

6. Ibáñez-Alfonso LE, Fajardo Peña MT, Cardozo-Ortiz CE, Roa-Díaz ZM. Planes de cuidados enfermeros de estudiantes de pregrado: comparación de dos modelos [Internet]. Rev Univ Ind Santander. 2020 [acceso: 12/03/2022]; 52(1):33-40. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/suis/v52n1/2145-8464-suis-52-01-33.pdf

7. Alcaraz-Moreno N, Chávez-Acevedo AM, Sánchez-Betancourt EM, Godínez-Gómez R. Mirada del estudiante de Enfermería sobre el aprendizaje y la aplicación del proceso de atención de enfermería [Internet]. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2015 [acceso: 26/03/2022]; 23(2):65-74. Disponible en: http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.-php/revista_enfermeria/article/view/45/77

8. Valcárcel N, Díaz Díaz AA. Evaluación de los procesos formativos desde la educación médica. Estudio de casos [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [acceso: 21/04/2022]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/evaluacion-de-procesos-formativos-desde-la-educacion-medica-estudio-de-casos/

9. Hernández Merino A. Declaración de Helsinki: principios éticos de la investigación médica con seres humanos. Revisión de 2024. Rev Pediatr Aten Primaria. 2024;26(1): 439-43. DOI: 10.60147/fab6cdec2

10. Martínez Trujillo N, Díaz Bernal Z, Martínez Boloña Y, Chao Flores M, Dandicourt Thomas C, Vera Rodríguez JE, et al. Modelo de Enfermería Salubrista para las prácticas de cuidado interdisciplinar [Internet]. Revista Cubana de Enfermería. 2020 [acceso: 19/04/2022]; 36(3):e3490. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v36n3/1561-2961-enf-36-03-e3490.pdf

11. Quilca Potosí LC, Zamora Pantoja MA. El proceso de atención de enfermería desde la formación a la práctica Universidad Nacional de Chimborazo Riobamba 2019 [Internet]. [Trabajo de Grado previo a la obtención del título de Licenciada en Enfermería]. Ibarra-Ecuador: Universidad Técnica del Norte, Facultad Ciencias de la Salud, Carrera de Enfermería; 2020 [acceso: 18/03/2022]. Disponible en: https://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/-10466/2/06%20ENF%201158%20TRABAJO%20GRADO.pdf

12. Salas Perea RS, Salas Mainegra L, Salas Mainegra A. Las competencias y la educación médica cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022 [acceso: 28/04/2022]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/las-competencias-y-la-educacion-medica-cubana/

13. Condezo Martel MH, Velásquez Perales RA, Loli Ponce RA, Condezo-Martel JW, Sandoval Vegas MH. Efectividad de intervención educativa sobre conocimientos y aplicación del Proceso de Atención de Enfermería [Internet]. Revista Cubana de Enfermería. 2020 [acceso: 12/03/2022]; 37(2):10-3. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v37n2/1561-2961-enf-37-02-e3807.pdf

14. Sánchez Rodríguez JR, Aliaga Pérez LA, Alvarado San Román XR, Febré Vergara NP. Atributos para caracterizar la satisfacción de estudiantes de enfermería en escenarios clínicos [Internet]. Revista Cubana de Enfermería. 2021 [acceso: 06/08/2022]; 37(2):e3788. Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/v-iew/3788/754

15. Sánchez Rodríguez JR. Preparación pedagógica, docentes clínicos de enfermería y su relación con el proceso-enseñanza aprendizaje práctico [Internet]. Revista Cubana de Enfermería. 2017 [acceso: 17/03/2022]; 33(4):e2131. Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/vi-ew/2131/297

16. Addine F, Batista G. Componentes del proceso de enseñanza-aprendizaje. Temas de introducción a la formación pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2020.

17. Álvarez Gómez GA, Viteri Moya JR, Viteri Intriago DA, Estupiñán Ricardo J. Integración de los procesos sustantivos para la mejora de la calidad del aprendizaje [Internet]. Revista Conrado. 2021 [acceso: 14/04/2022]; 17(80):21-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-21.pdf

18. Boaventura AP, Alves Dos Santos P, Marocco Duran EC. Conocimiento teórico-práctico del enfermero del Proceso de Enfermería y Sistematización de Enfermería [Internet]. Enfermería Global. 2017 [acceso: 17/03/2022]; 16(46):182-93. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/eg/v16n46/1695-6141-eg-16-46-00182.pdf

19. Dois CA, Bravo VP. Barreras percibidas en el proceso de aprendizaje de habilidades de ayuda interpersonal en enfermería [Internet]. Investigación en educación médica. 2019 [acceso: 15/03/2022]; 8(30):68-75. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3497/349762819008-/html/

20. Santos Hernández E, Pelcastre Neri A, Ruvalcaba Ledezma JC. Impacto del enfoque constructivista en el proceso de nivelación de enfermería [Internet]. Journal of Negative and No Positive Results. 2020 [acceso: 11/03/2022]; 5(1):91-103. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/jonnpr/v5n1/2529-850X-jonnpr-5-01-91.pdf

21. Morales Palma JL. Uso y utilidad de planes de cuidados estandarizados con taxonomía NANDA-NIC-NOC en unidades de hospitalización de adultos [Internet]. Nure Inv. 2022 [acceso: 23/05/2022]; 19(117):e2226. Disponible en: https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/n-ure/article/view/2226/1004

22. Álvarez-Nieto C, Álvarez-García C, Parra-Anguita L, Sanz-Martos S, López-Medina IM. Effectiveness of scenario-based learning and augmented reality for nursing students` attitudes and awareness toward climate change and sustainability [Internet]. BMC Nursing. 2022; 21:245. DOI: 10.1186/s12912-022-01023-9

Published

2025-06-27

How to Cite

1.
González Rojas R, Escobar Lorenzo R, Mendoza Tauler LL, Rodríguez Reyes O. Experiences in praxis during teaching of Nursing Care Process. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2025 Jun. 27 [cited 2025 Jun. 29];54(3):e025071933. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/71933