Active and student-centered methods
Keywords:
competency-based education, medical education, professional education, software; teaching; imaging; medical diagnosis.Abstract
Introduction: The student-centered approach and active methodologies, due to their characteristics, are relevant in the current social context, which demands that educational systems prepare proactive citizens capable of transforming their environment.
Objective: To obtain up-to-date information on the benefits reported in higher education with the use of active methods and the student-centered approach.
Methods: A systematic review was conducted in databases Scopus, ERIC, Scielo, Dialnet, DOAJ, and the Google Scholar search engine. The keywords were: student-centered approach, student-centered approach, learning-centered approach, active methods, and active learning methodology; each in Spanish, Portuguese, and English. A total of 318 documents were located, of which 29 were used in the study. The use of Boolean operators allowed for optimization of the search results.
Development: The general and distinctive characteristics of the student-centered approach as a constructivist element of the teaching-learning process were identified. In addition, the foundations, advantages, and characteristics of active methods in the teaching-learning process were analyzed, as well as the benefits that both elements contribute to knowledge construction.
Conclusions: Active methods and the student-centered approach are established as paradigms in the teaching-learning process. They give students leadership and responsibility in the construction of their learning, in their participation in understanding, and in collaborating in the appropriation of new content.
Downloads
References
1. Olmedo Rodríguez EP, Berrú Torres CP, Escaleras Encarnación VE, Angamarca Guamán AG, Banegas Ullauri RH, Gaona Torres RF, et al. Innovación en métodos de enseñanza: estrategias y desafíos para el compromiso y motivación estudiantil [Internet]. Revista Inve Com. 2024 [acceso: 06/09/2024]; 4(2):e040251. Disponible en: https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S2739-00632024000200151&script=sci_arttext
2. Dada D, Laseinde OT, Tartibu L. Herramienta de aprendizaje centrada en el estudiante para la mejora cognitiva en el entorno de aprendizaje [Internet]. Procedia Computer Science. 2023 [acceso: 05/09/2024]; 217(3):507-12. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050922-023249
3. Venet Muñoz R, Calvas Ojeda MG. El aprendizaje cooperativo en los Estudios Sociales [Internet]. Portal. 2022 [acceso: 13/09/2024]; 3(2):85-97. Disponible en: https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/portal/article/vie-w/314
4. Clavijo Cortes R, Cuzco Gordillo J, Chiquito Chilan R. Fortalecimiento del aprendizaje significativo en estudiantes de bachillerato técnico en Informática utilizando una metodología activa que tiene como base el aula invertida [Internet]. Digital Publisher CEIT. 2024 [acceso: 04/09/2024]; 9(4):323-32. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9657214
5. Galván Cardoso A, Siado Ramos E. Educación Tradicional: Un modelo de enseñanza centrado en el estudiante [Internet]. CM. 2021 [acceso: 11/09/2024]; 7(12):962-75. Disponible en: https://ojs.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/vie-w/457
6. Chapa Argudo CE, Cedillo Ortega DP. Las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales. Enseñanza General Básica [Internet]. RECCYS. 2022 [acceso: 06/09/2024]; 2(2):139-51. Disponible en: https://www.cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf-/article/view/34
7. Moncini Marrufo R, Pirela Espina W. Estrategias de enseñanza virtual utilizadas con los alumnos de educación superior para un aprendizaje significativo [Internet]. SUMMA (Cali). 2021 [acceso: 08/09/2024]; 3(1):1-28. Disponible en: https://aunarcali.edu.co/revistas/index.php/RDCES/article/view/187
8. Barboyon Combey L, Gargallo López B. Métodos centrados en el estudiante. Sus efectos en las estrategias y los enfoques de aprendizaje de los universitarios [Internet]. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria. 2022 [acceso: 03/09/2024]; 34(1):215-37. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8136401
9. Delgado Aza T, Rosero Bustos A, Rocha Tayupanta G, Suasnavas Reina S, Maldonado Cruz M, Santillan Vaca H. Implementación de metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el aula [Internet]. RevistaG-ner@ndo. 2024 [acceso: 06/09/2024]; 5(1):1027-46. Disponible en: https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/vi-ew/238
10. Peralta Lara DC, Guamán Gómez VJ. Metodologías activas para la enseñanza y aprendizaje de los estudios sociales [Internet]. SOCIETEC. 2020 [acceso: 10/09/2024]; 3(2):2-10. Disponible en: https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article-/view/62
11. Alomá Bello M, Crespo Díaz LM, González Hernández K, Estévez Pérez N. (2022). Fundamentos cognitivos y pedagógicos del aprendizaje activo [Internet]. Mendive. Revista de Educación. 2024 [acceso: 15/09/2024]; 20(4):1353-68. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000401353&lng=es&tlng=pt
12. Mora Pluas PM, Menoscal Guerrero JS, Choez Coya YA, Timbiano Vera AV, Mora Ruiz DJ, Triviño Mendoza VM. La aplicación de las metodologías activas en el proceso de enseñanza aprendizaje en el aula [Internet]. Ciencia Latina. 2024 [acceso: 11/09/2024]; 8(3):983-1000. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9589661
13. McCoy L, Pettit RK, Kellar C, Morgan C. Tracking active learning in the medical school curriculum: a learning-centered approach [Internet]. Journal of medical education and curricular development. 2018 [acceso: 02/09/2024]; 5(2):1-9. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/2382120518765135
14. Oyelana OO, Olson J, Caine V. Un análisis conceptual evolutivo de la enseñanza centrada en el alumno [Internet]. Nurse Education Today. 2022 [acceso: 09/09/2024]; 108(4):1-11. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34741919/
15. Olugbenga M. El método centrado en el alumno y sus necesidades en la enseñanza [Internet]. Revista Internacional de Investigación y Exploración Multidisciplinaria (IJMRE). 2021 [acceso: 06/09/2024]; 1(9):64-9. Disponible en: https://ijmre.com/publication/IJMRE-V1N9AI141.pdf
16. Hokor EK, Sedofia J. Desarrollo del razonamiento probabilístico en docentes en formación: comparación de los enfoques de enseñanza centrados en el alumno y centrados en el docente [Internet]. International Journal of Studies in Education and Science (IJSES). 2021 [acceso: 07/09/2024]; 2(2):120-45. Disponible en: https://ijses.net/index.php/ijses/article/view/35
17. Woods PJ, Copur-Gencturk Y. Examinando el papel de los enfoques pedagógicos centrados en el estudiante versus los centrados en el docente para el aprendizaje autodirigido a través de la enseñanza [Internet]. Teaching and Teacher Education. 2024; 138(2024): 104415. DOI: 10.1016/j.tate.2023.104415
18. García Jiménez M, Fernández Cabezas M. Relación entre metodologías docentes y enfoques de aprendizaje en la universidad [Internet]. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología. 2020 [acceso: 05/09/2024]; 2(1):371-80. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7865014
19. Guamán Gómez VJ, Espinoza Freire EE.Aprendizaje basado en problemas para el proceso de enseñanza-aprendizaje [Internet]. Revista Universidad y Sociedad. 2022 [acceso: 12/09/2024]; 14(2):124-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200124&lng=es&tlng=en
20. Alhawiti NM. La influencia del aprendizaje activo en el desarrollo de las capacidades de los estudiantes en la facultad de ciencias médicas aplicadas: estudio de métodos mixtos [Internet]. Avances en la educación y la práctica médica. 2023 [acceso: 13/09/2024]; 14(3):87-99. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2147/AMEP.S392875
21. Jiménez Hernández D, González Ortiz JJ, Tornel Abellán M. Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza [Internet]. Profesorado. 2020 [acceso: 01/09/2024]; 24(1):76-94. Disponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/vie-w/8173
22. Villanueva Morales C, Ortega Sánchez G, Díaz Sepúlveda L. Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales [Internet]. Revista de estudios y experiencias en educación. 2022 [acceso: 10/09/2024]; 21(45):433-45. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-51622022000100433&script=sci_arttext
23. Aguananchi Yuma BN. Aprendizaje basado en proyectos para el proceso de enseñanza-aprendizaje activo de la lengua materna Shuar [Internet]. rcp. 2024 [acceso: 04/09/2024]; 17(1):109-18. Disponible en: https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/art-icle/view/474
24. Zambrano Briones MA, Hernández Díaz A, Mendoza Bravo KL. El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica [Internet]. Conrado. 2022 [acceso: 08/09/2024]; 18(84):172-82. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100172&lng=es&tlng=es
25. Lozano Ramírez MC. El aprendizaje basado en problemas en estudiantes de pregrado [Internet]. Tendencias Pedagógicas. 2021 [acceso: 03/09/2024]; 37(2):90-103. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162-/208230/Aprendizaje.pdf?se
26. Martínez Jiménez G, Reyes Baños RL, Rodríguez Betancourt L. El aula invertida como metodología para el aprendizaje de Química Orgánica-Bioquímica en Ingeniería Agronómica [Internet]. EduSol. 2023 [acceso: 06/09/2024]; 23(84):161-73. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912023000300161&lng=es&tlng=es
27. Itati Mariño S, Cardozo G, Alfonzo PL. Agilidad en el aprendizaje activo: propuesta en la asignatura Modelos y Simulación. Mendive [Internet]. Revista de Educación. 2021 [acceso: 11/09/2024]; 19(2):542-54. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000200542&lng=es&tlng=es
28. Pérez García S, Díaz Calzada M, Herrera Miranda GL, Roig Martínez Y, Pérez García S. El proceso enseñanza-aprendizaje basado en el aprendizaje colaborativo [Internet]. Rev Ciencias Médicas. 2024 [acceso: 02/09/2024]; 28(3):e6018. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942024000100027&lng=es
29. Guamán Chisag JL. Aprendizaje colaborativo y su influencia efectiva en el rendimiento académico [Internet]. MQRInvestigar. 2023 [acceso: 09/09/2024]; 7(1):2291-309. Disponible en: http://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/265
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jorge Ricardo Rodríguez Espinosa, Jorge Ricardo Rodríguez Espinosa, Marlene Pamela Yerovi Rosero, Tania Ibelia Rosero Robalino, Ruth Magdalena Salguero Rosero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.