Dimensions and indicators for the teaching and scientific development of health professionals in a teaching hospital
Keywords:
evaluation, hospital, indicators, professionals, teachingAbstract
Introduction: Professional development is conceived as a continuous process for teachers, allowing them to update their knowledge.
Objective: To assess the dimensions and indicators for teaching and scientific development of healthcare professionals.
Methods: An educational research study was conducted from December 2023 to May 2024. The population consisted of healthcare professionals with teaching status from the "Dr. Joaquín Castillo Duany" Military Hospital; the sample consisted of 61 professionals and 10 development center managers, heads of departments, and academic committee coordinators. Teaching and scientific development was defined as the primary variable, which was evaluated using three dimensions (teaching development, scientific development, and bioethics) and 19 indicators.
Results: The teaching development dimension had a medium impact, obtaining an impact score of 3.14; Scientific improvement showed a high level of impact, with all indicators evaluated using this category, and the bioethical dimension was assessed as having low difficulty, with a score of 4.02. The final result of the methodological triangulation was 3.35, estimated as a medium level of impact.
Conclusions: A high level of impact was identified in scientific improvement and a medium level in teaching improvement, which makes it pertinent to improve these dimensions.
Downloads
References
1. Hernández Guerra MG, Vasco Capote JR. Aproximación a la conceptualización de la superación profesional docente: un enfoque desde el constructivismo [Internet]. REEA. 2022 [acceso: 20/06/2024]; 10(3):264-75. Disponible en: http://www.eumed.net/es/revistas/revista-electronicaentrevista-academica
2. Almaguer Cruz NN. Educación Médica Superior en Cuba y sus tendencias contemporáneas [Internet]. En: II Jornada Científica de Residentes Profesionales de la APS. La Habana: Cencomed; 2023. [acceso: 20/06/2024]. Disponible en: https://jorcienciapdcl.sld.cu/index.php/jorcienciapdcl23/2023/paper/view/372/0
3. Bermejo Fernández-Nieto J, Suárez Sánchez MC. La función pedagógica del médico docente como oportunidad. Anamnesis y tratamiento [Internet]. Educ Med. 2021 [acceso: 20/06/2024];22(sup 5):433-36. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181319301998
4. Díaz-Canel-Bermúdez M, García-Cuevas JL. Educación superior, innovación y gestión de gobierno para el desarrollo 2012-2020 [Internet]. Ing Ind. 2020 [acceso: 03/09/2024]; 41(3): [aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362020000300008&lng=es&tlng=es
5. Robles Mirabal V, Serrano Díaz CA, González Ortega DM, Kin Rodríguez G, Enseñat Guerra JV, Soto Guerra A. La investigación y la producción científica de los profesores de Enfermería en el Municipio Cárdenas [Internet]. Rev Med Electron. 2020 [acceso: 03/09/2024]; 42(5):2193-207. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242020000502193&lng=es
6. Espinoza Freire EE. La investigación formativa. Una reflexión teórica [Internet]. Conrado. 2020 [acceso: 03/09/2024];16(74):45-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300045&lng=es&nrm=iso
7. Minfar. Manual sobre la dirección del proceso docente-educativo en las instituciones docentes de nivel superior de las FAR. La Habana: Ministerio de las Fuerzas Armadas Revolucionarias, Centro de información para la defensa; 2012.
8. Suberviola Ovejas I, Barbed Castrejón N. Validación del cuestionario de corresponsabilidad entre géneros CORGEN [Internet]. REA. 2023 [acceso: 11/07/2023]; 16(31):19-32. Disponible en: https://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/4463
9. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio MP. Metodología de la investigación[Internet]. México: Mc Graw - Hill/ Interamericana; 2010. [acceso: 17/07/2018]. Disponible en: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
10. Pérez Andrés IY. Modelo formativo para la gestión del proceso de evaluación de tecnologías sanitarias. [Tesis Doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020.
11. Bibbins Domingo K, Brubaker L, Curfman G. The 2024 Revision to the Declaration of Helsinki. Modern Ethical for Medical Research [Internet]. JAMA. 2024; 24(19):e22530. DOI: 10.1001/jama.2024.22530
12. Alonso Uría RM, Rodríguez Alonso B, González-García S, Campo González A, Álvarez del Río MM, Pupo Portal L. Actividad científica del claustro de profesores de Neonatología. Periodo 2015-2021 [Internet]. EDUMECENTRO. 2023 [acceso:03/09/2024];15: e2320. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742023000100040&lng=es
13. Cordovés-Almaguer Y, Suárez-Pupo A, Pérez-Pérez S. Caracterización del claustro de profesores de la especialidad de Cirugía Pediátrica en Holguín [Internet]. Corr Cient Med Holguín. 2022 [acceso: 03/09/2024];26(1): 200-17. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3944
14. Matos Laffita D, Estévez Blancart N. Caracterización del claustro docente de la Filial de Ciencias Médicas de Baracoa en el año 2022 [Internet]. En: Jornada Científica de Residentes Profesionales de la APS. La Habana: Cencomed; 2023. [acceso: 03/09/2024]. Disponible en: https://jorcienciapdcl.sld.cu/index.php/jorcienciapdcl23/2023/paper/view/437
15. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Cabrera García AG, Otero Martínez J, Véliz Concepción OL. Superación pedagógica de los docentes noveles en Estomatología: una necesidad en Villa Clara [Internet]. EDUMECENTRO. 2019 [acceso: 26/10/2023];11(2):84-97. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000200084&lng=es
16. Bermejo Fernández-Nieto J, Suárez Sánchez MC. La función pedagógica del médico docente como oportunidad. Anamnesis y tratamiento [Internet]. Educ Med. 2021;22 [acceso: 20/06/2024] 22(Suppl 5):433-6. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181319301998
17. Matos Laffita D, Estévez Blancart N. Caracterización del claustro docente de la Filial de Ciencias Médicas de Baracoa en el año 2022 [Internet]. En: Jornada Científica de Residentes Profesionales de la APS. La Habana: Cencomed; 2023. [acceso: 03/09/2024] Disponible en: https://jorcienciapdcl.sld.cu/index.php/jorcienciapdcl23/2023/paper/view/437
18. Hernández González M. Superación docente en el contexto de la modalidad flexible de Educación Básica Acelerada en El Salvador [Internet]. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 2021 [acceso: 20/06/2024]; 9(3): [aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v9n3/2308-0132-reds-9-03-e11.pdf
19. Tamayo García A. Propuesta de estrategia de superación profesoral dirigida al claustro en la carrera de medicina [Internet]. En: Evento científico metodológico de la UCM de Holguín. Holguín: Cencomed; 2024. [acceso: 03/05/2025]. Disponible en: https://eventosunivcmhlg.sld.cu/index.php/confercmhlg2024/confercmhlg2024/paper/view/216/0
20. Murrieta Ortega R. Caracterización del profesorado de educación superior que muestra eficacia docente [Internet]. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ. 2021 [acceso: 16/06/2025];11(22):1-19. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672021000100147&script=sci_arttext
21. Villanueva Frómeta Y, Cervantes Hinojosa N, Guzmán Cervantes E, Guzmán Romero EE. Enseñanza tutelar de los residentes en medicina general integral [Internet]. Rev Innov Soc Desarro. 2023 [acceso:12/11/2024]; 8(1): 1-19. Disponible en: http://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2328
22. Giraud Rodríguez DM, Juanes Giraud BY, Álvarez Hernández I. Caracterización del claustro de Enfermería en Cienfuegos en el año 2020 [Internet]. REMCA. 2022 [acceso: 18/10/2024];5(3):218-23. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778120026.pdf
23. Diéguez Martínez M, Cuenca Arbella Y, Doce Castillo BL, Reyna Carralero JL, Navarro Arrieta S. Diagnóstico de la preparación metodológica de los profesores de Ciencias Básicas Biomédicas [Internet]. CCM. 2023 [acceso: 15/05/2024]; 27(2): 1-13 Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4851
24. Pérez Pupo A, Pérez Randiche L. Producción científica de los profesores médicos del hospital general universitario Vladimir Ilich. 2017-2021 [Internet]. En: III Jornada y taller nacional científico de residentes y profesionales de la salud. Policlínico Docente Cristóbal Lara. La Habana: Cencomed; 2023. [acceso: 21/09/2024]. Disponible en: https://jorcienciapdcl.sld.cu/index.php/jprofesores2023/jprofesores2023/paper/view/306/0
25. Vega Jiménez J. Producción científica de los investigadores del hospital militar de Matanzas en la Revista Cubana de Medicina Militar [Internet]. Rev Cubana Med Milit. 2022 [acceso: 19/11/2024]; 51(4):e02202393. Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/2393
26. Regalado Miranda ER, Dehesa Gallo G, Alonso Martínez MI, Ferrer Arocha M, Fernández Milán AM, Diaz- Perera Fernández G, Fernández- Brito Rodríguez JE. Producción científica de los profesores de la Maestría en Investigación en Aterosclerosis [Internet]. ACIMED. 2021 [acceso: 19/11/2024];32(1):1-24. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=105366
27. Bressler Romero LM, Pacheco Díaz LC, Tapia Abril PP, Hernández Molina E, Chacón Bayard E, Casals Santos LG. Caracterización del claustro de la universidad de ciencias médicas de La Habana (2018-2019) [Internet]. Educ Med Super. 2021 [acceso: 16/06/2025]; 35(2):1-10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000200003&lng=es
28. Abreu Martín L, Puga García A, Coca Pérez Y, Diaz Díaz Y, García Velázquez Y. La formación investigativa del docente en las Ciencias Médicas [Internet]. En: Tercer Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas en Granma. Manzanillo. Granma: Cencomed; 2023. [acceso: 20/06/2024]. Disponible en: https://cibamanz.sld.cu/index.php/cibamanz/2023/paper/viewFile/123/78
29. Pérez Pupo A, Pérez Randiche LM, Pérez Sarmiento Y. Programa de capacitación para incentivar la producción científica de profesores [Internet]. En: I Convención de Atención Primaria y Salud Comunitaria Dr. José Raymundo Oquendo. La Habana: Cencomed; 2023. [acceso: 20/06/2024]. Disponible en: https://apscfg.sld.cu/index.php/apscgf/conabreus2023/paper/view/51/45
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Martha Maria Arias Carbonell, Nadina Travieso Ramos, Isolina Vergara Vera, Maritza Batista Romagosa , Jaime Humberto González Tuero , Maria Eugenia Aranda Arias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.