Authorship changes when publishing the works presented in national student forums

Authors

Keywords:

authorship and co-authorship in scientific publications, scientific publication ethics, scientific misconduct, scientific and educational events.

Abstract

Introduction: The problems with the articles' authorship are frequent; however, in Cuba there are few investigations on the topic.
Objective: To determine the authorship changes in the publication of works presented in medical student forums at national level in Cuba and its associated factors.
Methods: Observational and cross-sectional study using analytical techniques, that included all the works presented in 2016, 2017 and 2019 editions of the medical student forums at national level. A Google Scholar search strategy was carried out in order to check if these works had been published in scientific journals. After, authorship changes were identified and associated factors were looked for. Prevalence ratios (aPR), 95 % confidence intervals (95 % CI) and p values using generalized linear models were obtained.
Results: Of the 129 published works, 89,9 % (n= 116) had authorship changes. In the multivariate analysis, there was more frequency of authorship changes when the articles were published in professionals' journals (aPR: 1,29; IC 95 %: 1,11 - 1,50; p= 0,001) and when the publication occurred later to the event (aPR: 1,20; IC 95 %: 1,01 - 1,42; p= 0,042); that which was contrary when the corresponding author was a student (aPR: 0,79; IC 95 %: 0,66 - 0,95; p= 0,010), adjusted by three variables.
Conclusion: Almost the entirety of the articles had authorship changes and some factors associated to a higher or smaller frequency in those changes were determined (publication, time and corresponding author).

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Paz Treto M, Treto Bravo D, Blanco Balbeito N, Guardado Pérez T, Llaguno García A, García Borrego NF. Implicación de alumnos del Movimiento de Vanguardia "Mario Muñoz Monroy" en las publicaciones científicas. EDUMECENTRO. 2017 [acceso: 07/09/2021]; 9(3):221-31. Disponible en: https://scielo.sld.cu/pdf/edu/v9n3/edu14317.pdf

2. Pedraza Rodríguez EM. La publicación científica como etapa final del proceso investigativo. Scalpelo. 2020 [acceso: 07/09/2021]; 1(2):1-3. Disponible en: https://www.rescalpelo.sld.cu/index.php/scalpelo/article/view/101/pdf

3. Rodríguez-Rojas DA. Experiencias de Cuba en la actividad científica en estudiantes de ciencias médicas. Educ Med. 2017; 18(3):220. DOI: 10.1016/j.edumed.2016.12.005

4. Hernández-García F; Robaina-Castillo JI; Martínez Riverón D. La Revista 16 de Abril, su papel en el desarrollo del movimiento científico estudiantil universitario de las ciencias médicas en Cuba. 16 de Abril. 2020 [acceso: 07/09/2021]; 278(59):e730. Disponible en: https://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/730

5. Corrales-Reyes IE, Fornaris-Cedeño Y, Dorta-Contreras AJ, Mejia CR. Publicación de los trabajos presentados en fórums nacionales estudiantiles de Ciencias Médicas, Cuba 2016 y 2017. Rev Haban Cienc Méd. 2019 [acceso: 07/09/2021]; 18(5):831-48. Disponible en: https://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2658

6. Ramos-Cordero AE, Roque L, Díaz-Samada RE. Publicación de los trabajos presentados por la universidad médica pinareña en Fórums Nacionales de Estudiantes de las Ciencias Médicas 2015-2017. 16 de Abril. 2018 [acceso: 07/09/2021]; 57(270):275-9. Disponible en: https://www.rev16deabril.sld.cu.index.php/16_04/article/view/790/pdf_199

7. Díaz-Samada RE, Ramos-Cordero AE, Roque-Pérez L. Publicación de las investigaciones de la universidad médica santiaguera en Fórums Nacionales de estudiantes de las Ciencias Médicas. Univ Med Pinareña. 2019 [acceso: 07/09/2021]; 15(3):305-10. Disponible en: https://galeno.pri.sld.cu/index.php/galeno/article/view/650

8. Valladares-Garrido MJ, Flores-Pérez I, Failoc-Rojas VE, Mariñas-Miranda W, Valladares-Garrido D, Mejia CR. Publicación de trabajos presentados a congresos científicos internacionales de estudiantes de medicina de Latinoamérica, 2011-2014. Educ Med. 2017; 18(3):167-73. DOI: 10.1016/j.edumed.2016.06.013

9. Toro-Polo M, Pereyra-Elías R, Nizama-Vía A, Ng-Sueng LF, Vélez-Segovia E, Galán-Rodas E, et al. Publicación de los trabajos presentados a los congresos científicos de estudiantes de medicina, Perú 2002-2009: características y factores asociados. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2012 [acceso: 07/09/2021]; 29:461-8. Disponible en: https://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v29n4/a07v29n4.pdf

10. Lam Díaz RM. Mala conducta científica en la publicación. Rev Cubana Hematol Inmunol Hemoter. 2018 [acceso: 07/09/2021]; 34(1):96-101. Disponible en: https://scielo.sld.cu/pdf/hih/v34n1/a12_546.pdf

11. Hernández-García F, Corrales-Reyes IE, Pérez-García ER, Sorí-Peña JA, Góngora-Gómez O, Mejia CR. Publication of works presented in the 2016 and 2018 editions of the National Student Scientific Event on Internal Medicine -MEDINTÁVILA. Rev Fac Med. 2022; 70(2):e91949. DOI: 10.15446/revfacmed.v70n2.91949

12. Lazo-Herrera LA, González-Velázquez VE. Revistas científicas estudiantiles en Cuba: nuevos espacios para la publicación en ciencias de la salud. Educ Med. 2021; 22:S220-S221. DOI: 10.1016/j.edumed.2020.04.003

13. Hernández-García F, Robaina-Castillo JI. Publicación científica estudiantil en ciencias médicas en Cuba: ¿oportunidad o reto? EDUMECENTRO. 2018 [acceso: 07/09/2021]; 10(2):234-8. Disponible en: https://scielo.sld.cu/pdf/edu/v10n2/edu20218.pdf

14. García Ranero AB. Autoría, autorías injustificada e indebida…Una necesaria clarificación acerca de la responsabilidad ética de autores y editores. MediCiego. 2016 [acceso: 07/09/2021]; 22(4):[aprox. 4 p.]. Disponible en: https://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/728/1033

15. Corrales-Reyes IE, Fornaris-Cedeño Y, Dorta-Contreras AJ. Producción científica estudiantil en las revistas biomédicas indexadas en SciELO Cuba 2015 y 2016. Inv Ed Méd. 2019; 8(30):30-40. DOI: 10.22201/facmed.20075057e.2019.30.1785

16. ICMJE. Recommendations for the Conduct, Reporting, Editing, and Publication of Scholarly Work in Medical Journals. International Committee of Medical Journal Editors. 2019 [acceso: 24/11/2021]. Disponible en: https://www.icmje.org/icmje-recommendations.pdf

17. Aquino-Canchari C, Villanueva-Zuñiga LM, Alvarez-Vilchez ML, López-Orihuela KE, Chavez-Bendezu C. Análisis de accesibilidad de publicación estudiantil en revistas de medicina en Latinoamérica. Educ Méd. 2021; 22(4):215-21. DOI: 10.1016/j.edumed.2021.03.002

18. KomagamineJ, YabukiT. Full-text publication rate of abstracts presented at the Japan Primary Care Association Annual Meetings (2010-2012): a retrospective observational study. BMJ Open. 2018; 8:e021585. DOI: 10.1136/bmjopen-2018-021585

19. Komagamine J, Kobayashi M. Publication rate of abstracts presented at Japan Geriatrics Society Annual Meetings (2011-2012): a retrospective observational study. BMC Res Notes. 2018; 11:36. DOI: 10.1186/s13104-018-3156-5

Published

2021-12-15

How to Cite

1.
Corrales-Reyes IE, Hernández-García F, Pedraza-Rodríguez EM, Mejia CR. Authorship changes when publishing the works presented in national student forums. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2021 Dec. 15 [cited 2025 Apr. 11];50(4):e02101635. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/1635

Issue

Section

Research Article