Factors associated with publication by members of student scientific groups in Cuban medical universities
Keywords:
students, scientific research and technological development, scientific dissemination publications, scientific communication and dissemination.Abstract
Introduction: Research in Cuban medical sciences constitute one of the main functions of health personnel, encouraging the formation of research skills from the undergraduate level.Objective: To identify factors associated with publication in scientific journals by members of student scientific groups in Cuban medical universities.
Methods: An observational, descriptive, cross-sectional, multicenter, descriptive study was carried out in 74 students members of student scientific groups of the universities of medical sciences of Pinar del Río, Cienfuegos and Holguín, in the period between January and March 2020. A semi-structured survey was used for data collection.
Results: 71,62 % of the students published articles, totaling 283 publications, with a predominance of originals (131). There was a relationship (p< 0.05) between academic year, age and number of research studies with the publication of articles. The publication of articles was associated with participation in research projects (p= 0.036), participation in research courses (p= 0.03) and publication (p< 0.001); as well as being editor of a scientific journal (p= 0.005), receiving advice by teachers to publish (p= 0.002) or being awarded for researching or publishing (p= 0.001).
Conclusions: Scientific publication is favored in students linked to research projects, scientific publication and research courses, and to the work of scientific journals. Teaching advice and support from the university are linked to higher productivity.
Downloads
References
2. Corrales IE, Rodríguez MJ, Reye JJ, García M. Limitantes de la producción científica estudiantil. Educ Med. 2017; 18(3): [aprox. 7 p.]. DOI: 10.1016/j.edumed.2016.11.005
3. Corrales IE, Dorta AJ. Producción científica estudiantil: propuestas para su estímulo. Medwave. 2018;18(1): e7166. DOI: 10.5867/medwave.2018.01.7166
4. Narro Robles J. Retos de la universidad en el siglo XXI. Rev Iberoam de Educ Super. 2014 [acceso: 15/05/2021]; 5(14): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S200728722-014000300009
5. Dáher JE, Panunzio AP, Hernández MI. La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano EduMedCentro. 2018 [acceso: 15/05/2021]; 10(4): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu./scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000400011&Ing=es
6. Ramos AE, Martínez D. Puertas abiertas a la publicación científica estudiantil cubana. Medicentro Electrónica. 2019 [acceso: 15/05/2021];23(2): [aprox. 8 p.]. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S1029-30432019000155&Ing=es
7. Castro Y. Factores que contribuyen a la producción científica estudiantil. El caso de Odontología en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. Educ Med. 2019; 20(S1): [aprox. 9 p.]. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.10.002
8. Valladares-Garrido MJ, Aveiro-Róbalo TR, Moreno-García Y. Factores asociados al conocimiento de revistas científicas en estudiantes de medicina de Latinoamérica. Rev. cuba. inf. cienc. salud. 2020 [acceso: 15/05/2021]; 31(1): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000100003&lng=es
9. Sánchez-Duque JA, Gómez-González JF, Rodríguez-Morales AJ. Publicación desde el pregrado en Latinoamérica: dificultades y factores asociados en estudiantes de Medicina. Investigación educ. médica. 2017; 6(22): [aprox. 7 p.]. DOI 10.1016/j.riem.2016.07.003
10. Vera-Rivero DA, Chirino-Sánchez L, Ferrer Orozco L, Blanco Barbeito N, Amechazurra Oliva M, Machado Caraballo DL, et al. Autoevaluación de habilidades investigativas en alumnos ayudantes de una universidad médica de Cuba. Educación Médica. 2019; DOI: 10.1016/j.edumed.2018.11.009
11. Rodríguez DA. Experiencias de Cuba en la actividad científica en estudiantes de ciencias médicas. Educ Med. 2017 [acceso: 15/05/2021]; 18(3): [aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-experiencias-cuba-actividad-cientifica-estudiantes-S1575181317300050
12. Hernández H. La paradoja de la investigación científica estudiantil de las ciencias médicas en Cuba. Investigación educ. médica. 2017 [acceso: 15/05/2021]; 6(22): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572017000200012&Ing=es
13. Vitón-Castillo AA, Quintana Pereda R, Rodríguez Maqueira Y. Implicación de estudiantes de enfermería y tecnologías de la salud en la publicación científica. Rev Cubana Tecnol. Salud. 2018 [acceso: 15/05/2021]; 9(3):32-41. Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1209
14. Corrales IE, Fornaris Y, Dorta AJ, Mejia CR. Publicación de los trabajos presentados en fórums nacionales estudiantiles de Ciencias Médicas, Cuba 2016 y 2017. Rev haban cienc méd. 2019 [acceso: 15/05/2021]; 18(5): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhap/article/view/2658
15. Abreu I, Williams SC. Publicación científica estudiantil de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos en dos revistas nacionales. 2014-2017. INMEDSUR. 2019 [acceso: 15/05/2021];2(1): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.inmedsur.cfg.sld.cu/index.php?/inmedsur/article/view/33
16. González-Argote J, García AA, Dorta AJ. Producción científica estudiantil en revistas médicas cubanas 1995-2014. Primera etapa. Inv Ed Med. 2016 [acceso: 15/05/2021]; (5): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505716000247
17. Corrales IE, Fornaris Y, Dorta AJ. Es necesario estimular la producción científica estudiantil cubana. Rev. Cuba. inf. cienc. Salud . 2018 [acceso: 15/05/2021]; 29(1): [aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132018000100009&Ing=es
18. González-Argote J, Vitón-Castillo AA. Lecciones aprendidas y por aprender sobre la publicación científica estudiantil cubana. Revista Cubana de Medicina Militar. 2021 [acceso: 08/09/2021]; 50(2): e0210990. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/990
19. Pulido C. Es momento de reformar los currículos sobre investigación en el pregrado: el caso de la educación médica en Latinoamérica. Educ. Med. 2018 [acceso: 15/05/2021]; 19(6): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-avance-es-momento-reformar-los-curriculos-S1575181317301730
20. Barbón Pérez OG, Bascó Fuentes EL. Clasificación de la actividad científica estudiantil en la educación superior. Educ Med. 2016; 17(2): [aprox. 8 p.]. DOI: 10.1016/j.edumed.2016.02.001
21. González-Argote J, Garcia-Rivero AA. Los tutores: ¿esenciales para potenciar la producción científica estudiantil? Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2016 [acceso: 15/05/2021]; 20(5): 551-3. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000500002
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.