Stress, anxiety and academic performance

Authors

Keywords:

stress, anxiety, academic performance

Abstract

The article "Factors associated with academic performance in medical students" is taken as a reference to examine the relationship between stress, anxiety and academic performance in medical students. The students do not show an important affectation in this regard, however, the relevance of the strategies that some execute to face the pressure of evaluations and tasks of demanding career courses is observed. These practices can be replicated to other contextual cases of different university careers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henry César Rivas Sucari, Universidad Tecnológica del Perú Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Henry César Rivas Sucari, magíster en Literatura Peruana y Latinoamericana por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, doctorando por la misma institución. Ha cursado especialidades en Educación superior, Educación virtual, Investigación académica, Andragogía

References

1. Hernández-Yépez P, Contreras-Carmona P, Inga-Berrospi F, Basurto-Ayala P, Valladares-Garrido M. Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Rev Cubana Med Milit. 2022 [acceso: 30/05/2022]; 51(1): 02201673. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/1673

2. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association; 2013. [acceso: 29/05/2022]. Disponible en: https://dsm.psychiatryonline.org/doi/book/10.1176/appi.books.9780890425596

3. Organización Mundial de la Salud. Prevención de los trastornos mentales. Intervenciones efectivas y opciones de política. Informe compendiado. Ginebra: OMS; 2004. [acceso: 29/05/2022]. Disponible en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/78545/924159215X_spa.pd-f?sequence=1&isAllowed=y

4. Perales A, Sogi C, Morales R. Estudio comparativo de salud mental en estudiantes de medicina de dos universidades estatales peruanas. An Fac Med (Lima). 2003 [acceso: 29/05/2022]; 64(4):239-46. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v64n4/a07v64n4.pdf

5. Lemos M, Henao-Pérez M, López-Medina DC. Estrés y Salud Mental en Estudiantes de Medicina: Relación con Afrontamiento y Actividades Extracurriculares. Archivos de Medicina. 2018 [acceso: 29/05/2022]; 14(2):1-8. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6499267

6. Domínguez Castillo RA, Guerrero Walker GJ, Domínguez Castillo JG. Influencia del estrés en el rendimiento académico de un grupo de estudiantes universitarios. Educación y ciencia. 2015 [acceso: 30/05/2022]; 4(43):31-40. Disponible en: http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/313/p-df_12

7. Martínez González JA. Estrategias de afrontamiento ante el estrés y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2010 [acceso: 30/05/2022]; 2(8):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/ced/18/jamg.htm

Published

2022-09-26

How to Cite

1.
Rivas Sucari HC. Stress, anxiety and academic performance. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2022 Sep. 26 [cited 2025 Feb. 20];51(4):e02202149. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/2149

Issue

Section

Letter to the Editor

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.