Training in basic clinical ultrasound for intensive care physicians as professional improvement strategy
Keywords:
methods, patient care, ultrasonography.Abstract
Introduction: Clinical ultrasound has provided notable benefits in terms of effectiveness, responsiveness, objective decisions and more beneficial actions for seriously ill patients.Objective: To evaluate a training as a strategy for professional improvement, to increase professional performance in the specific competencies of basic clinical ultrasound, of intensivist doctors.
Methods: A participatory action research was carried out. The dependent variable was professional performance in the specific competencies of basic clinical ultrasound and the independent variable was training in basic Point-of-care Ultrasound (POCUS). The McNemar test was used to identify changes in professional performance; A confidence level of 99% was set, with significance level α= 0.01. Iadov's logical table was applied to calculate the group satisfaction index with the training.
Results: In the cognitive (knowledge) and procedural (skills) dimensions, the greatest positive, statistically significant changes were seen, mainly in the knowledge for measuring the diameter of the optic nerve sheath and to a lesser extent, the knowledge about basic echocardiography. Improvement was identified in 13 of the 15 compared indicators (88.2%). The participants evaluated the training as satisfactory.
Conclusions: Training, as a professional improvement strategy, increases performance in specific competencies in basic clinical ultrasound.
Downloads
References
2. Abdo-Cuza A, Blanco P. Ecografía clínica en enfermos críticos en países en desarrollo de Latinoamérica [Internet]. Medwave 2019;19(9): e7709. DOI: 10.5867/medwave.2019.09.7709
3. Expert Round Table on Ultrasound in ICU. International expert statement on training standards for critical care ultrasonography [Internet]. Intensive Care Medicine.2011; 37(7):1077-1083. DOI: 10.1007/s00134-011-2246-9
4. Mayo PH, Beaulieu Y, Doelken P, Feller-Kopman D, Harrod C, Kaplan A, et al. American College of Chest Physicians/La Société de Réanimation de Langue Française statement on competence in critical care ultrasonography [Internet]. Chest. 2009; 135(4):1050-1060. DOI: 10.1378/chest.08-2305
5. Ayuela Azcárate JM, Clau Terré F, Vicho- Pereira R, Guerrero de Mier M, Carrillo López A, Ochagavia A, et al. Documento de consenso para la formación en ecografía en Medicina Intensiva. Proceso asistencial, uso de la técnica y adquisición de competencias profesionales [Internet]. Medicina Intensiva. 2014; 38(1): 33-40. DOI: 10.1016/j.medin.2013.07.003
6. Vives M, Hernández A, González A.D, Torres Macho J, Cuesta P, Villen T, et al. Documento de consenso de la Sociedad Española de Anestesiología y Reanimación (SEDAR), Sociedad Española de Medicina Interna (SEMI) y Sociedad Española de Medicina de Urgencias y Emergencias (SEMES) para la definición de competencias mínimas de ecografía en Cuidados Intensivos y Urgencias y la obtención del Diploma acreditativo [Internet]. Revista Española de Anestesiología y Reanimación. 2021;68(3):143-8. DOI: 10.1016/j.redar.2020.06.020
7. Rojas Díaz EL. Certificación en ultrasonido aplicado al cuidado intensivo: pasado, presente y futuro [Internet]. Acta Colombiana de Cuidado Intensivo. 2021;21(2):161-6. DOI: 10.1016/j.acci.2020.11.009
8. Villén Villegas T, Campo Linares R, Alonso Viladot JR, Martínez Mas R, Luque Hernández MJ, Ruiz Durán M, et al. Competencias básicas de la ecografía clínica en los servicios de urgencias y emergencias [Internet]. Emergencias.2022 [acceso: 17/10/2023]; 34:377-87. Disponible en: https://revistaemergencias.org/wp-content/uploads/2023/08/Emergencias-2022_34_5_377-387-387.pdf
9. García de Casasola G, Casado López I, Torres Macho J. Ecografía clínica en el proceso de toma de decisiones en medicina [Internet]. Revista clínica española 2019.220(1): [aprox. 8 p.]. DOI: 10.1016/j.rce.2019.04.004
10. Astrid Fernández de Castro Fabre A, Sánchez Ortega N, Reyes Farrat Y. El proceso de validación mediante la Técnica de Iadov en cursos por encuentros [Internet]. Revista Ingeniería Agrícola. 2020 [acceso:16/12/2023]; 10(1):66-70. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5862/586262449010/html/#B16
11. Islas Ávila RE, Coria Ladrón de Guevara VL, Montelongo FJ, Reyes Pérez MM, Carmona Domínguez A, Suárez Suárez A. Medición del diámetro de la vaina del nervio óptico por ultrasonografía versus tomografía simple de cráneo en pacientes con trauma craneoencefálico [Internet]. Medicina Crítica. 2020;34(4):221-30. DOI: 10.35366/95877
12. Apolo Loayza KY. Medición del diámetro de la vaina del nervio óptico con el método usual y el protocolo CLOSED. Estudio de concordancia entre los médicos de la Unidad de Cuidados Intensivos del Hospital General Docente de Ambato [Internet]. Salud, Ciencia y Tecnología 2023; 3:308. DOI: 10.56294/saludcyt2023308
13. Auza-Santivañez J, Vitón-Castillo A, Luperón-Loforte D, Viruez-Soto J. Ecocardiografía una herramienta valiosa en la formación del especialista en Medicina Intensiva y Emergencias [Internet]. Revista Cubana de Cardiología y Cirugía Cardiovascular. 2021 [acceso: 16/12/2023]; 27(2): [aprox. 5 pant.]. Disponible en: https://revcardiologia.sld.cu/index.php/revcardiologia/article/view/1138
14. Reyes Navia GC, Esquijarosa Águila Y, Esperón Morejón P. Los residentes de Medicina Intensiva y Emergencias: Conocimiento de la ecocardiografía [Internet]. Revista Órbita Científica. 2021 [acceso: 09/12/2023]; 26(113): [aprox. 13 pant.]. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1327
15. Abdo Cuza AA. Ecografía clínica multiorgánica en el panorama sanitario actual [Internet]. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. 2022 [acceso: 11/02/2023]; 12(3): e1295. Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/1295
16. Hernández Ruiz A. Valoración del desempeño profesional en el consentimiento informado a partir de una Estrategia Educativa [Internet]. Edumed Holguín. 2021 [acceso: 16/12/2023]: [aprox. 15 pant.]. Disponible en: https://edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/pa-per/view/148/0
17. Valcárcel Izquierdo N, Suárez Cabrera A, López Espinosa G J, Pérez Bada E. La formación permanente y continuada: principio de la educación médica [Internet]. Edumecentro. 2019 [acceso: 14/06/2023]; 11(4):258-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400258&lng=es
18. Cordero Escobar I. La superación profesional de los recursos humanos en enfermería de unidades quirúrgicas [Internet]. Acta Médica.2022 [acceso:16/12/2023]; 23(1):[aprox. 9 pant.]. Disponible en: https://revactamedica.sld.cu/index.php/act/article/view/255
19. Martínez Sariol E, Travieso Ramos N, Buquet Borges K, Vergara Vera I, Viacaba-Palacios M, Martínez-Ramírez I. Estrategia de superación para desarrollar competencias en la atención de enfermería al neonato crítico [Internet]. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [acceso: 01/06/2023]; 34(3):[aprox. 16 pant.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1894
20. Fouces Gutiérrez Y, González García TR, Fuentes Pelier D, Martínez Sariol E. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional de oftalmólogos de la Atención Primaria de Salud en Santiago de Cuba [Internet]. MediSan. 2021 [acceso:16/12/2023]; 25(3):780-96. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=109228
21. Delgado Fernández RI, Ruiz Hernández A, Lauzán Carnota O, Baldassarri Navarrete IZ. Competencias en ecografía clínica, una necesidad inaplazable para los cuidados intensivos [Internet]. Edumecentro. 2023 [acceso: 25/12/2023]; 15:e2495. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742023000100092&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.