Improntas sociales retardatarias de la buena salud en el ámbito social y universitario
Keywords:
determinantes sociales de salud, universidades, conducta social, servicios de salud escolar.Abstract
Introducción: El concepto de improntas sociales retardatarias de la buena salud, alude a los comportamientos instaurados en las personas y decisores, que tienden a retrasar el advenimiento de prácticas beneficiosas, tanto para la convivencia interpersonal, como respecto al medio circundante.
Objetivo: Disertar acerca de los elementos sociales que retardan la buena salud, en el ámbito social y universitario.
Métodos: Se realizó una revisión bibliográfica basada en el análisis de 28 fuentes documentales, seleccionadas como determinantes en el curso de la construcción teórica de la definición en cuestión. Los documentos citados fueron en su mayoría, artículos de revistas científicas publicados en los últimos cinco años, y accesibles a través de Pubmed, Scielo y ScienceDirect.
Conclusiones: Las improntas retardatarias de la buena salud en el ámbito social y universitario, constituyen idearios sociales que condicionan los cambios de comportamientos orientados a la buena adaptación y el autocuidado, de frente a las propuestas a cargo de organismos internacionales respecto a la promoción de la salud.
Downloads
References
2. Shandra CL, Sonalkar N. Health self-care in the United States. Public Health. 2016;138:26-32. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.puhe.2016.02.030
3. Organización Mundial de la Salud. Determinantes sociales de salud. Ginebra: OMS; 2005. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://www.who.int/social_determinants/es/
4. Hahn R, Truman B, Williams D. Civil rights as determinants of public health and racial and ethnic health equity: Health care, education, employment, and housing in the United States. SSM-population health. 2018;4:17-24. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2017.10.006
5. Organización Mundial de la Salud. Carta de Edmonton para universidades promotoras de la salud e instituciones de educación superior. Ginebra: OMS; 2011. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://www.paho.org/per/index.php?option=com_docman&view=download&alias=251-carta-edmonton-para-universidades-promotoras-salud-e-instituciones-educacion-superior-1&category_slug=documentos-base-972&Itemid=1031
6. Vaterlaus JM, Patten EV, Roche C, Young JA. #Gettinghealthy: The perceived influence of social media on young adult health behaviors. Computers in Human Behavior. 2015;45:151-7. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.013
7. Liu D, Wright K, Hu B. A meta-analysis of Social Network Site use and social support. Computers & Education. 2018;127:201-3. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.08.024
8. Fetterman A, Curtis S, Carre J, Kai S. On the willingness to admit wrongness: Validation of a new measure and an exploration of its correlates. Personality and Individual Differences. 2019;138(1):192-202. Acceso: 03/01/2019. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.10.002
9. Wang YC, Miguel M, Lin YC, Hsieh YP, Carol S, Tsai M, et al. (). Effects of childhood adversity and resilience on Taiwanese youth health behaviors. Pediatr Neonatol. 2018;2018:[aprox. 20p]. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://www.pediatr-neonatol.com/article/S1875-9572(18)30256-0/pdf
10. Rock A, Barrington C, Abdoulayi S, Tsoka M, Mvuls P, Handa S. Social networks, social participation, and health among youth living in extreme poverty in rural Malawi. Social Science & Medicine. 2016;170:55-62. Access: 25/12/2018. Available from: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2016.10.005
11. Joseph N, Rasheeka V, Nayar V, Gupta P, Manjeswar M, Mohandas A. Assessment of determinants and quality of life of university students with social phobias in a coastal city of south India. Asian J Psychiatr. 2018;33:30-7. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2018.02.008
12. Acta constitutiva de Red Iberoamericana de Universidades Promotoras de Salud. En: III Congreso de Universidades Promotoras de la Salud. Ginebra: OMS; 2007. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2012/2007-ActaConstitutivaRIUPS.pdf
13. Martínez J, Gallardo C, Antoni A, Granados M, López J, Arroyo HV. La universidad como comunidad: universidades promotoras de salud. Gaceta Sanitaria. 2018;32(Supl 1):86-91. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.08.002
14. Organización Mundial de la Salud. Novena Conferencia Mundial de Promoción de la Salud. Shanghai: OMS; 2016. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://www.who.int/mediacentre/events/2016/health-promotion/es/
15. Organización Mundial de la Salud. Agenda de Salud para las Américas 2008-2017. Panamá: OMS; 2008. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: http://www.paho.org/hq/dmdocuments/2009/Agenda_Salud_para_las_Americas_2008-2017.pdf
16. Mávita C. Alfabetización en salud de una comunidad universitaria del noroeste de México en el año 2016. Investigación en Educación Médica. 2018;7(25):36-45. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v7n25/2007-5057-iem-7-25-36.pdf
17. Norman C, Skinner H. eHEALS: the eHealth literacy scale. J Med Internet Res. 2006;8(4):e27. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://www.jmir.org/2006/4/e27/
18. Paramio G, Almagro B, Gómez ÁH, Aguaded J. Validación de la escala eHealth Literacy (eHEALS) en población universitaria española. Rev Esp Salud Pública. 2015;89(3):329-38. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/resp/v89n3/10_original7.pdf
19. Mather C, Tracy D, Jacques A. Health literacy of undergraduate health profession students in Australia: A comparison of the island State of Tasmania and Other Australian universities. Kontakt. 2018;20(4):386-93. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.kontakt.2018.08.008
20. Lo K, Gupta JL, Keating JL. Interventions to Promote Mental Health Literacy in UniversityStudents and Their Clinical Educators. A Systematic Reviewof Randomised Control Trials. Health Professions Education. 2018;4(3):161-75. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.hpe.2017.08.001
21. Padmore A, Phillips D. Health literacy and health: rethinking the strategies for universal health coverage in Ghana. Public health. 2018;159:40-9. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.puhe.2018.03.002
22. Koplan J, Bond T, Merson M, Reddy K, Rodriguez M, Sewankambo N, et al. Towards a common definition of global health. The Lancet. 2009;373(9679):1993-5. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(09)60332-9
23. Sanjuán H, Baquero H, Navarro E. Global Health. Salud Uninorte. Barranquilla (Col.). 2011;27(1):9-13. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v27n1/v27n1a02.pdf
24. Bryant J, Velji A. Global health and the role of universities in the twenty-first century. Infect Dis Clin North Am. 2011;25(2):311-21. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.idc.2011.02.012
25. Theobald S, Brandes N, Margaret G, El-Saharty S, Proctor E, Diaz T, et al. Implementation research: new imperatives and opportunities in global health. The Lancet. 2018;392(10160):2139-2236. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32205-0
26. Carta de Ottawa para la Promoción de la Salud. Primera Conferencia Internacional sobre la Promoción de la Salud. Ginebra: OMS; 1986. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2013/Carta-de-ottawa-para-la-apromocion-de-la-salud-1986-SP.pdf
27. Dean K, Long A, Matthews R, Buckner J. Willingness to Seek Treatment Among Black Students With Anxiety or Depression: The Synergistic Effect of Sociocultural Factors With Symptom Severity and Intolerance of Uncertainty. Behav Ther. 2018;49(5):691-701. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.beth.2017.12.008
28. Van Der Zanden P, Denessen E, Cillessen A, Meijer P. Domains and predictors of first-year student success: A systematic review. Educational Research Review. 2018;23:57-77. Acceso: 25/12/2018. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.01.001
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.