Publications in Scopus and institutional license status of the medical schools of Peru

Authors

Keywords:

bibliometrics, publications, medical students, universities, Peru.

Abstract

Introduction: Universities are the institutions called to lead research for the development of society. In Peru there is a proliferation of medical schools and a large number of enrolled students, however, research in many of them is far from desirable. The objective of the present study was to evaluate the scientific production in the Scopus database of all medical schools through a bibliometric review and its comparison with the degree of licensure by the National Superintendence of Higher University Education of Peru.
Methods: A review of the Scopus database was made, looking for papers published between 2016 and 2019 by members of the Peruvian medical schools. The search was performed with the official Scopus file of the 44 universities that have medical schools and each of the publications found was manually reviewed.
Results: During the period, Peruvian medical schools published 3471 papers in Scopus, 3398 were from faculties licensed and 73 were from faculties with denied licenses. During the period 6 universities have published more than 100 papers, all from the group of universities with institutional licenses. Was found that medical schools with institutional have statistical higher scientific production than not licensed schools (p = 0,02).
Conclusion: The scientific production carried out by the medical schools of Peru is scarce in the group of non-licensed universities and should be encouraged by the country's science institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Enriquez DMB, Moreno LYO, Pérez MCV, Rico ALG. Aporte de los estudiantes de medicina en la publicación científica en 8 revistas universitarias colombianas indixadas en SciElo en el año 2015. DiscovMed. 2017;[acceso: 06/05/2020];1(1):61-64. Disponible en: https://revdiscovermedicine.com/index.php/inicio/article/view/15

2. Gonzales-Saldaña J, Chavez-Uceda T, Lemus-Arteaga K, Silva-Ocas I, Galvez-Olortegui T, Galvez-Olortegui J. Producción científica de la facultad de medicina de una universidad peruana en Scopus y Pubmed. Educ Médica. 2018[acceso: 06/05/2020];19:128-134. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.01.010

3. Abudinén AG, Alfaro-Toloza P, Olmos-de-Aguilera R. Publicación en revistas científicas de estudiantes de medicina. Rev Médica Risaralda. 2012;[acceso: 06/05/2020];18(2):189-190. Disponible en: https://revistas.utp.edu.co/index.php/revistamedica/article/view/7853

4. Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. SUNEDU. [acceso: 06/03/2019]. Disponible en: https://www.sunedu.gob.pe

5. Sistema de estadística. SUNEDU. [acceso: 06/03/2019]. Disponible en: https://www.sunedu.gob.pe/sibe

6. Mayta-Tristán P, Cuentas M, Núñez-Vergara M. Responsabilidad de las instituciones ante la proliferación de escuelas de medicina en el Perú. Acta Médica Peru. 2016 [acceso: 06/05/2020];33(3):178-82. Disponible en: https://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v33n3/a02v33n3.pdf

7. Ponce-Torres C, Zevallos-Morales A, Aguirre LG. Publicaciones científicas de los directivos de investigación de las escuelas de medicina del Perú. GacSanit. 2018; [acceso: 06/05/2020];32(3):317-318. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2017.05.013

8. Valenzuela-Rodríguez G, Herrera-Añazco P, Hernández AV. Producción científica de los decanos de las facultades de medicina en Perú. Salud Pública México. 2015 [acceso: 06/05/2020];57(5):364-5. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/spm/v57n5/v57n5a4.pdf

9. Alarcon-Ruiz CA, Quezada MA. Publicación de artículos científicos por asesores de tesis de una Facultad de Medicina. Rev Medica Hered. 2018 [acceso: 06/05/2020];29(3):152-7. Disponible en: https://doi.org/10.20453/rmh.v29i3.3403

10. Scopus. Amsterdam: Elsevier. The largest database of peer-reviewed literature - Scopus. [acceso: 06/03/2020]. Disponible en: https://www.elsevier.com/solutions/scopus

11. Scimago. Amsterdam: Elsevier. Scimago Journal & Country Rank. [acceso: 06/03/2020]. Disponible en: https://www.scimagojr.com/

12. Taype-Rondán Á, Luque Bustamante L. Producción científica en Scopus de la Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú. Horiz Méd. 2014 [acceso: 06/05/2020];14(4):37-42. Disponible en: https://www.scielo.org.pe/pdf/hm/v14n4/a07v14n4.pdf

13. Loughlin S, Rodríguez GA. Análisis de la producción científica latinoamericana en medicina. Revista Argentina de Cardioangiología. 2013 [acceso: 06/05/2020];4(3):164-9. Disponible en: https://www.revistacaci.org.ar/contenido/art.php?recordID=MTg3

14. Huamaní C, Mayta-Tristán P. Producción científica peruana en medicina y redes de colaboración, análisis del Science Citation Index 2000-2009. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2010[acceso: 06/05/2020];27(3):315-25. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S1726-46342010000300003

15. Pereyra-Elías R, Huaccho-Rojas JJ, Taype-Rondan Á, Mejia CR, Mayta-Tristán P. Publicación y factores asociados en docentes universitarios de investigación científica de escuelas de medicina del Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2014 [acceso: 06/05/2020];31(3):424-30. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2014.v31n3/424-430/es

16. Taype-Rondán Á, Lajo-Aurazo Y, Gutiérrez-Brown R, Zamalloa- Masías N, Saldaña-Gonzales M. Aporte de las sociedades estudiantiles en la publicación científica en Scielo-Perú, 2009 - 2010. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2011 [acceso: 06/05/2020];28(4):691-2. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S1726-46342011000400022

17. Huamaní C, Chávez-Solis P, Mayta-Tristán P. Aporte estudiantil en la publicación de artículos científicos en revistas médicas indizadas en Scielo-Perú, 1997 - 2005. An Fac Med. 2008[acceso: 06/05/2020];69(1):42-45. Disponible en: https://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v69n1/a09v69n1.pdf

18. Taype-Rondán A, Bazán-Ruiz S, Valladares-Garrido D. Producción científica de las sociedades científicas de estudiantes de medicina del Perú, 2002-2012. CIMEL. 2013 [acceso: 06/05/2020];18(1):23-9. Disponible en: https://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/view/350

19. Licenciamiento programas pregrado medicina. SUNEDU. [acceso: 06/03/2020]. Disponible en: https://www.sunedu.gob.pe/licenciamiento-programas-medicina-humana/

20. Mayta-Tristán P, Toro-Huamanchumo CJ, Alhuay-Quispe J, Pacheco-Mendoza J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2019 [acceso: 06/05/2020];36(1):106-15. Disponible en: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2019.361.4315

21. Rojas OZ. Modelo de licenciamiento de los programas de pregrado de Medicina en el Perú. Acta Medica Perú. 2019 [acceso: 06/05/2020];36(4):301-8. Disponible en: https://doi.org/10.35663/amp.2019.364.906

Published

2020-10-06

How to Cite

1.
Arteaga-Livias K, Dámaso-Mata B, Cornelio DK, Lijarza-Ushinahua K, Panduro-Correa V. Publications in Scopus and institutional license status of the medical schools of Peru. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2020 Oct. 6 [cited 2025 Mar. 13];49(4):e0200700. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/700

Issue

Section

Research Article