Assessment of the theoretical and practical component for research training in medical specialty programs

Authors

Keywords:

curricular programs, medical residencies, research training

Abstract

Introduction: Research training is essential in medical specialization; however, there are evident shortcomings in undergraduate theses, and difficulties in interacting with information and communication technologies in health, which limit the quality of scientific results.

Objective: To assess the theoretical and practical component of research training in medical specialty curricula.

Opinion: The specialty curriculum is the axis that articulates academic, scientific, and research training. The macro-curricular elements are homogeneous regardless of the specialty. Research training, as a basic substantive training process from a macro-curricular perspective, should include planning the content of research tasks per year, participation in events, awards, publications, and the use of information and communication technologies. Research and its correspondence with the specific objectives for each year should also be included in the general objectives of the curriculum, as well as the establishment of prioritized lines of research by specialty.

Conclusions: In the curricula of medical specialties, there is no uniform planning of the general and didactic aspects of the theoretical and practical component for research training, which limits the development of quality research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Callís Fernández S, Madrazo González M, Guarton Ortiz OM, Cruz Sánchez V, De Armas Ferrera A. El aula virtual como entorno virtual de aprendizaje durante la pandemia de covid-19 [Internet]. En: Habana: CIMEQ. Aniversario CIMEQ; 2021. [acceso: 21/07/2025]. Disponible en: https://aniversariocimeq2021.sld.cu/index.php/ac2021/Cimeq2021/paper/viewFile/75/51

2. Pérez-Nazario CB, Rodríguez Cruz LD, Diaz Manchay RJ, Ñique Carbajal C. Competencias digitales en profesionales de ciencias de la salud [Internet]. Educación Médica Superior. 2023 [acceso: 25/07/2025]; 37(3): e3456. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3456

3. MINSAP. Plan de estudio E: carrera de medicina. Habana: MINSAP; 2019. [acceso: 21/07/2025]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmc/files/2024/03/PLAN-E-PLAN-ANALITICO-MEDICINA.pdf

4. Murillo Rosado JU, Rubio García S, Balda Macías MA, Muñoz Mendoza LD. Influencia de las Tecnologías de la Información y Comunicación: Retos y Potencialidades en la Educación Superior [Internet]. Revista San Gregorio. 2024; 1(57):170–85. DOI: https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2564

5. Fernández Urquiza M, Núñez Herrera A, Geroy Fernández A. Derechos del residente: reflexiones sobre factores que los afectan [Internet]. MEDISUR. 2022 [acceso: 22/07/2025]; 20(3): 576-80. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1800/180071585023/html/

6. Bonet Collazo O, Mazot Rangel A, Casanova González M, Cruz Pérez NR. Proyecto de investigación y tesis. Guía para su elaboración [Internet]. Medisur. 2023 [acceso: 07/08/2025]; 21(1):274-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2023000100274&lng=es

7. Castillo Guerrero LM, Nolla Cao N. Concepciones teóricas en el diseño curricular de las especialidades biomédicas [Internet]. Educ Med Super. 2004 [acceso: 22/07/2025]; 18(4):1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400006&lng=es

8. MINSAP. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Resolución Ministerial 140/2019 [Internet]. Habana: Gaceta Oficial; 2019. [acceso: 22/07/2025]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf

9. MINSAP. Reglamento del régimen de residencia en ciencias de la salud. Resolución Ministerial 108/2004 [Internet]. Habana: MINSAP; 2004. [acceso: 22/07/2025]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ipk/files/2025/04/Resolucion-108-04-Reglamento-Regimen-de-Residencia.pdf

10. Suárez Roa ML. Por qué y para qué de los trabajos de investigación de los residentes de posgrado en medicina [Internet]. Dermatol Rev Mex. 2023 [acceso: 22/07/2025]; 67(2):145-6. Disponible en: https://dermatologiarevistamexicana.org.mx/article/el-porque-y-para-que-de-los-trabajos-de-investigacion-de-los-residentes-de-posgrado-en-medicina/

11. Chávez Vega R, Valcárcel Izquierdo N, Medina González I. La necesidad de la investigación en la didáctica de la educación médica. [Internet]. Educ Med Super. 2021 [acceso: 7/8/2025]; 35(1): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100017&lng=es

12. Cámara Reyes R. Investigación en la Residencia médica: oportunidades y desafíos en un hospital del Callao [Internet]. Rev Med Hered. 2023 [acceso: 22/07/2025]; 34:229-31. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v34n4/1729-214X-rmh-34-04-229.pdf

13. Cordero Escobar I, Quesada Peña S. La actividad investigativa en los residentes de Anestesiología y Reanimación [Internet]. Revista Cubana de Anestesiología y Reanimación. 2020 [acceso: 22/07/2025]; 19(3):e617. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-67182020000300004

14. Pineda González AR, Hernández Nodarse T, Morales González F, Muñiz Casas IC, Díaz-Rodríguez L. Habilidades investigativas en residentes de Anestesiología y Reanimación: una necesidad en su formación profesional [Internet]. EDUMECENTRO. 2025 [acceso: 25/07/2025]; 17:e3110. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v17/2077-2874-edu-17-e3110.pdf

15. Coronel Carvajal C. Deficiencias en las tesis de grado de los residentes [Internet]. Arch méd Camagüey. 2022 [acceso: 22/07/2025]; 26:e9007. Disponible en: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/9007/4403

16. Aldea Perona A, Jiménez DA, García Sáiz M, García EL, Pascual MA. Proyecto educativo de investigación clínica en el programa de formación sanitaria especializada del Hospital Universitario de Canarias: evaluación del impacto a 10 años [Internet]. Educación médica. 2020 [acceso: 22/07/2025]; 21(5):299-305. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318303255

17. Regis Angulo R, Carrasco Feri M. Estrategia metodológica para la atención al componente investigativo en la especialización médica [Internet]. Correo Científico Médico (CCM). 2021 [acceso 22/07/2025]; 25(1):[aprox. 19 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/correo/ccm-2021/ccm211g.pdf

18. González Pérez MM y Nuñez González S. Conceptualización y definición de líneas de investigación prioritarias a nivel de la universidad [Internet]. Universidad y Sociedad. 2020 [acceso: 2025-10-06]; 12(4):341-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000400341

19. Soler Morejón C, Borjas Borjas F. La tesis de especialidad y su formato, un análisis necesario [Internet]. Acta Médica. 2022 [acceso: 22/07/2025]; 23(2):e269. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/actamedica/acm-2022/acm222g.pdf

Published

2025-11-18

How to Cite

1.
Gell Sánchez del Campo J, Barrios Lòpez Y. Assessment of the theoretical and practical component for research training in medical specialty programs. Rev. cuba. med. mil [Internet]. 2025 Nov. 18 [cited 2025 Nov. 20];54(4):e025076913. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/76913