Characteristics of the professional development process for healthcare teachers in nursing education

Authors

Keywords:

creativity, Delphi technique, educational measurement, faculty, nursing, learning teachers, qualitative research, teacher training

Abstract

Introduction: Professional development for nursing faculty is a continuous process aimed at improving knowledge and pedagogical skills.

Objective: To characterize the professional development process for faculty in nursing education.

Methods: A descriptive, cross-sectional study was conducted with 28 faculty members. Data collected included faculty rank, years of teaching experience, their perception of pedagogical development, pedagogical topics with the greatest gaps in their knowledge, and the most suitable postgraduate programs for professional development. The results were processed using Perplexitya.ai.

Results: 42.86% were instructors and 32.14% were assistants; 39.29% had between 4 and 6 years of teaching experience, followed by those with more than 10 years (35.7%). Regarding their perception of pedagogical development, 21.43% considered it poor and 57.14% considered it under average. The pedagogical topic with the greatest need for learning was process components (19 mentions), followed by research methodology, and rules and resolutions, both with 18. The most frequently selected professional development methods were workshops (26.19%) and training (15.48%).

Conclusion: Professional development is perceived as under average; the most needed pedagogical topic is process components, and the least prioritized are sociology of education and independence and creativity; workshops are preferred, while self-study and doctoral programs are less favored.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariela Lázara Machado Fernández, Hospital Militar Central “Dr. Luis Díaz Soto”. La Habana, Cuba.

Profesor Auxiliar. Máster en Educación médica superior.

Abraham Ismael Beato Canfux, Hospital Militar Central " Dr.Luis Díaz Soto". La Habana.

Doctor en Medicina. Especialista de segundo grado en Cirugía Plástica y Caumatología. Doctor en Ciencias Médicas. Profesor Titular.

Osvaldo Miranda Gómez, Dirección de Servicios Médicos de las FAR. La Habana, Cuba.

Doctor en Ciencias Médicas.

References

1. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa OM. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado [Internet]. Edumecentro. 2019 [acceso: 23/09/2025]; 11(1):202-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n1/2077-2874-edu-11-01-202.pdf

2. Enríquez Clavero JO, González Hernández G. La superación profesional pedagógica de los docentes en la educación médica superiora cubana [Internet]. Atlante. 2019 [acceso: 30/06/2025]; 2019:[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/superacion-profesional-pedagogica.html

3. Pérez Pérez F, Díaz Díaz J. La educación en el trabajo: su papel en la formación del profesional en Enfermería [Internet]. Medisur. 2020 [acceso: 23/09/2025];18(6):1078-80. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000601078&lng=es

4. Perplexity AI. Perplexity [Internet]. Perplexity AI; 2022. [acceso: 13/09/2025]. Disponible en: https://www.perplexity.ai

5. Herrera Miranda GL, Horta Muñoz DM. La superación pedagógica y didáctica, necesidad impostergable para los profesores y tutores del proceso de especialización [Internet]. Educ Med Super. 2016 [acceso: 13/09/2025]; 30(1): 461-72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300002&lng=es&nrm=iso

6. Rodríguez Puga R, Dueñas Rodríguez Y, Pérez Díaz Y, McDonald Ruano R. Diagnóstico de la superación profesional en el personal de enfermería del Hospital Pediátrico de Camagüey [Internet]. Educ Med Super. 2023 [acceso: 13/09/2025]; 37(1):e3594. Disponible en: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES

7. Enríquez González C, Pérez Rodríguez M, García Pestano M, Quintana Pérez Z, Díaz Lazo D, Pedroso Valle K. Preparación del docente de enfermería para la reafirmación profesional de sus estudiantes [internet]. Edumecentro. 2016 [acceso: 13/9/2025]; 9(1): 142 -160 Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2017/ed171i.pdf

8. Roque Herrera Y, Morales Guanaca JA, Gafas González C, Valdiviezo Maygua MA, Rivera Herrera EG, Salazar Granizo YE. Plan de superación para docentes de enfermería en la Universidad Nacional de Chibonazo, en Ecuador [Internet]. Edumecentro. 2019 [acceso: 13/09/2025];11(4):6-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742019000400006&script=sci_arttext

9. Del Rio Pérez O, Fernández Duharte JF, González Purón M. superación profesional de los docentes de enfermería para el desarrollo de su cultura pedagógica [Internet]. Medisan. 2023 [acceso: 13/09/2025]; 27(4): e4735. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v27n5/1029-3019-san-27-05-e4735.pdf

10. Pena Méndez A. El componente investigativo como necesidad de superación en profesores de la carrera Licenciatura en Enfermería [Internet]. Revista Cubana de Enfermería. 2017 [acceso: 13/09/2025]; 33(4):700-708 Disponible en: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES

11. Gregorich AR. La superación pedagógica en el perfeccionamiento de la formación profesional continua del docente universitario [Internet]. Opuntia Brava. 2024 [acceso: 13/09/2025]; 16(1):300–11. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/2072

12. Rojas Rodríguez Y. La formación continua y la superación profesional del Licenciado en enfermería [Internet]. Retos y desafíos. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. 2018; 5(3): 193-9. DOI: https://doi.org/10.62452/71g05x31

13. Herrera Lobo CR, Díaz Ercia BC, Stable Chacón SH. La superación profesional de los docentes en la educación técnica y profesional para el tratamiento de los contenidos de la Especialidad Contabilidad [Intenet]. Conrado. 2018 [acceso: 13/09/2025]; 14(63): 177-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442018000300177&script=sci_arttext

Published

2025-12-09

How to Cite

1.
Machado Fernández ML, Beato Canfux AI, Miranda Gómez O. Characteristics of the professional development process for healthcare teachers in nursing education. Rev. cuba. med. mil [Internet]. 2025 Dec. 9 [cited 2025 Dec. 28];54(4):e025077019. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/77019

Issue

Section

Brief Communication