Los simuladores como medios de enseñanza en la docencia médica
Abstract
La simulación en la educación médica ha presentado un desarrollo importante a nivel mundial. Se ha convertido en un medio de enseñanza-aprendizaje mediante el cual se favorece el desarrollo de competencias, especialmente la adquisición de habilidades clínicas, previo al contacto real con el paciente y fomenta la seguridad para este, mediante la adquisición de destrezas para disminuir la posibilidad de errores o complicaciones en la ejecución de procedimientos. Las aplicaciones de la simulación son múltiples y cuentan con un potencial ilimitado, la mayoría de las experiencias involucran el entrenamiento de habilidades y la adquisición del conocimiento. Este trabajo expone algunos de los fundamentos de la simulación médica como medio de enseñanza y ofrece un panorama conceptual respecto a la simulación y se describen las características del público al que va destinado el medio.Downloads
References
2. Feingold CE, MS, RN, Calaluce M, BSN, RN; Kallen, MA, MPH. Computerized Patient Model and Simulated Clinical Experiences: Evaluation With Baccalaureate Nursing Students. Journal of Nursing Education. [Internet]. 2004 Abr [cited 2015 Oct 31] 76(4):[about 5 p.]. Available from: http://search.proquest.com/openview/d2e5a11f5d533586783da095cfd8ebda/1?pq-origsite=gscholar
3. Gaba DM. The future vision of simulation in health care. Qual Saf Health Care [Internet]. 2004 [cited 2015 Oct 31];13(Suppl 1):[about 20 p.]. Available from: http://qualitysafety.bmj.com/content/13/suppl_1/i2.ful
4. Robert Sedlack, MD, 200 First Street SW, Mayo 19-E, Rochester, MN. Validation of a Colonoscopy Simulation Model for Skills Assessment. The American Journal of Gastroentelogy. [Internet]. 2007[cited 2015 Oct 31];25(2):[about 21 p]. Available from: http://www.nature.com/ajg/journal/v102/n1/full/ajg200713a.html
5. Okuda Y, BrysonEO, DeMaria S Jr, Jacobson L, Quinones J, Shen B, et al. The utility of simulation in medical education: what is the evidence? Mount Sinai Journal of Medicine [Internet]. Jul 2009 [cited 2015 Oct 31];76(4):[about. 8 p]. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/msj.20127/pdf
6. Bradley P. History of simulation in medical education and possible future directions. Medicine Education [Internet]. 2006 [cited Mar 2006];40(3):[about 15 p]. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2929.2006.02394.x/full
7. Rosen KR. The history of medical simulation. Journal Critical Care [Internet]. 2008 Jun [cited 2015 Oct 31];23(2):[about 9 p]. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883944107002018
8. Garcia VM; Vidal AM; Liberos A Y Climent AM. Adaptación para múltiples GPU de un simulador de actividad eléctrica en el corazón. Rev cuba cienc informat [Internet]. Oct-dic 2013 [citado 31 oct 2015];7(4):[about. 13 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992013000400008&lng=es&nrm=iso
9. Rudolph JW, Simon R, Dufresne RL. Debriefing with good judgement; combining rigourous feedback with genuine inquiry. Anesth Clin [Internet]. June 2007 [cited 2015 Oct 31];25(2):[about. 10 p]. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1932227507000237
10. Lenin VI. Materialismo y empiriocriticismo. En: Lenin. Vol. VI. Obras completas. La Habana: Editorial Nacional de Cuba; 1976.
11. Chang L; Petros J; Hess DT. Integrating simulation into a surgical residency program: is voluntary participation effective? Surgical Endoscopy [Internet] 2007 Mar [cited 2015 Oct 31];21(3):[about. 15 p]. Available from: http://link.springer.com/article/10.1007/s00464-006-9051-5/fulltext.html
12. Chaveco MT, Chaveco MJ. RENTREN: Nuevo sistema de autoentrenamiento para el manejo de riñones artificiales. MEDISAN [Internet]. 2012 ago [citado 10 may 2016];16(8):[aprox. 5 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192012000800019&lng=es
13. Pavlov IP. Lectures on conditioned reflexes. New York: Internacional; 1928.
14. Vigotsky L. Interacción entre enseñanza y desarrollo. En: Vol. VII. Selección de lecturas de Psicología de las Edades I. La Habana: Universidad de La Habana; 1988.
15. KhorinIS. Utilización de los medios de enseñanza en las ciencias sociales: Boletín de Información Bibliográfica. La Habana: Departamento de Educación Interna del CC del PCC; 1979.
16. Klingberg L. Introducción a la didáctica general. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1978.
17. Álvarez Dorta L. Didáctica de la Pedagogía y la Psicología. La Habana: Editorial Félix Varela; 2015.
18. Motola I, Devine LA, Chung HS. Simulation in health care education: a best evidence practical guide. AMEE Guide No. 82. Med Teach [Internet]. 2013 Ago [cited 2015 Oct 31];35(10):[about 39 p.]. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/0142159X.2013.818632#abstract
19. González Castro V. Teoría y práctica de los medios de enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1979.
20. Rodríguez Arce M. Relación médico-paciente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.
21. Epstein RM, Hundert EM. Defining and assessing professional competence. JAMA [Internet]. Ene 2002 [cited 2015 Oct 31]; 287(2): [about. 15p]. Available from: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=194554&resultclick=1
22. Mederos CO, Hernández AJ, Romero D, Castillo AÁ. Encuentro de conocimientos con la utilización de simuladores. Educ Med Super [Internet]. 2012 mar [citado 10 may 2016];26(1):[aprox. 7 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php ? script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100006&lng=es
23. Bridgen D, Dangerfield P. The role of simulation in medical education. Clin Teach [Internet]. Sep 2008 [cited 2015 Oct 31];5(3):[about. 8 p]. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1743-498X.2008.00230.x/full
24. Ambardekar AP, Singh D, Lockman JL, Rodgers DL, Hales R L, Gurnaney HG, Nathan A, Deutsch ES. Pediatric anesthesiology fellow education: is a simulation-based boot camp feasible and valuable? Pediatric Anesthesia [Internet]. 2016 Mar [cited 2016 Abr 29];26(5):[about. 7 p]. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/pan.12865/full
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.