Effectiveness of a didactic strategy to promote interdisciplinary relationships between Pharmacology and clinical stomatology subjects
Keywords:
effectiveness, didactic, pharmacologyAbstract
Introduction: In educational research, the evaluation of the effectiveness of scientific results is necessary to demonstrate that in pedagogical practice the new proposal transforms the object of study.
Objective: To evaluate the effectiveness of a didactic strategy to promote interdisciplinary relationships between Pharmacology and clinical subjects in the Stomatology career.
Methods: A pedagogical pre-experiment was carried out that went through 4 moments (pre-test, application of the didactic strategy, post-test, and comparative analysis between the pre-test and post-test). Three population groups were considered (teaching activities, professors and students). The variables were measured: interdisciplinary relations with Pharmacology (observed, little observed, not observed), degree reached in interdisciplinary relations with Pharmacology (high, medium, low) and effectiveness of the didactic strategy (very effective, moderately effective and ineffective). The percentage was used as a summary measure and the chi-square of independence for hypothesis corroboration.
Results: In the pretest, the interdisciplinary relationships with Pharmacology are observed in less than 50% of the teaching activities. On the other hand, in the post-test it is observed in more than 70% of the teaching activities. The degree reached in interdisciplinary relations with Pharmacology was high in 88.8% (16) of the teaching activities observed. The didactic strategy was considered very effective.
Conclusions: The designed didactic strategy is effective in promoting interdisciplinary relationships between Pharmacology and clinical subjects in the Stomatology career.
Downloads
References
2. Rubio Vargas I, Abreu Payrol J, Cabrera Hernández GC, Cardoso Zambrana CL. La interdisciplinariedad en la gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la universidad actual. bol.redipe. 2018 [acceso: 11/05/2022]; 7(8):89-97. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/545
3. Mirabal Nápoles M, Llanes Mesa Ll, Cadenas Freixas JL, Carvajal Hernández B, Betancourt Valladares M. Interdisciplinariedad e investigación formativa desde la asignatura Célula, tejidos y sistema tegumentario. Medisur. 2020 [acceso: 11/05/2022]; 18(4):639-49. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v18n4/1727-897X-ms-18-04-639.pdf
4. Gómez Aguado R, Díaz Díaz BY, Fernández Camargo I, Naithe Pérez D. Percepción de estudiantes sobre el proceso enseñanza aprendizaje en la asignatura de Enfermería Pediátrica. Rev Haban Cienc Méd. 2016 [acceso: 11/05/2022]; 15(4):630-41 Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v15n4/rhcm14416.pdf
5. Bosch Nuñez AI, González Espangler L. Percepción estudiantil sobre las relaciones interdisciplinarias entre la Farmacología y las asignaturas clínicas en Estomatología. Rev Haban Cienc Méd. 2021 [acceso: 11/05/2022]; 20(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3913
6. Bosch Nuñez AI, González Espangler L. Valoración de las relaciones interdisciplinarias entre la Farmacología y las asignaturas clínicas en Estomatología. Rev Inf Cient. 2022 [acceso: 11/05/2022]; 101(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3499
7. Bosch Nuñez AI, Rodríguez Reyes O. Problemas que limita la interdisciplinariedad entre la Farmacología y las asignaturas clínicas en Estomatología. Gac Méd Espirit. 2021 [acceso: 11/05/2022]; 23(3):84-94. Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2309
8. Bosch Nuñez AI. Fundamentos teóricos de una estrategia didáctica interdisciplinaria entre la Farmacología y las asignaturas clínicas estomatológicas en la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Acta Odontol. Colomb. 2022 [acceso: 20/08/2022]; 12(2):105-14. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/98715
9. Bosch Nuñez A, Martínez Sariol E, Rodríguez Reyes O. Estrategia didáctica para favorecer relaciones interdisciplinarias entre Farmacología y asignaturas clínicas en la carrera Estomatología. Humanidades Médicas. 2022 [acceso: 09/11/2022]; 22(3):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2417
10. Leyva Leyva LM, Proenza Garrido YC. El método científico: validación y confirmación del resultado investigativo REFCalE. 2021 [acceso: 11/05/2022]; 9(2):1-20. Disponible en: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3356/2107
11. Garrido Tapia EJ, Manso López AM, Morales González M. Evaluación de la efectividad de los Mapas Conceptuales, como herramienta para el aprendizaje sobre Medicina de Desastres. CCM. 2018 [acceso: 22/06/2022]; 4:16-31. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/correo/ccm-2018/ccm181c.pdf
12. Itchel Rosero M. Aplicación de estrategias de aprendizaje para la comprensión lectora. Revista Acción y Reflexión educativa. 2019 [acceso: 11/05/2022]; 44:64-81. Disponible en: http://200.46.139.234/index.php/accion_reflexion_educativa/article/view/674/574
13. Campos LE. Efectividad del aula invertida en línea como estrategia didáctica a distancia para la educación superior, durante la cuarentena por COVID19: un estudio de caso. Revista Panamericana de Comunicación. 2021 [acceso: 15/06/2022]; 3(1):102-15. Disponible en: https://revistas.up.edu.mx/rpc/article/view/2355
14. Matos Ceballos JJ. Tejera Concepción JF, Terry Rodríguez CE. Estrategia didáctica para la formación del valor responsabilidad. Sinéctica. 2018 [acceso: 15/06/2022]; 50:[aprox. 18 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n50/2007-7033-sine-50-00013.pdf
15. Hernández Pérez BM, Valdés Reyes B, Navarro González JC. Una estrategia didáctica para la comprensión de los contenidos matemáticos para estudiantes no hispanohablantes. Panorama Cuba y Salud. 2021 [acceso: 15/06/2022]; 16(1):7-15. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1075
16. Rodríguez Báez L, González Peña O, Caro Fernández M. Pertinencia de una estrategia de profesionalización para oftalmólogos sobre la prevención de la discapacidad visual. Medisan. 2021 [acceso 14/04/2022]; 25(3):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v25n3/1029-3019-san-25-03-746.pdf
17. Oseda Gago D, Mendivel Geronimo RK, Angoma Astucuri M. Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias y pensamiento complejo en estudiantes universitarios. Sophia. 2020; (29):235-259. DOI: 10.17163/soph.n29.2020.08
18. Ramos Argilagos ME, Prado Quilambaqui JhV, Poveda Paredes F. Estrategia educativa para el desarrollo de las competencias investigativas en los estudiantes de la carrera medicina. Revista Conrado. 2022 [acceso: 15/06/2022]; 18(87):251-7. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2525/2451
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.