Quality of the partial test from Blood and Nervous System subject in Dentistry career
Keywords:
career, nervous system, time, difficulty, discrimination, reliability, reagents.Abstract
Introduction: To estimate the quality of any written evaluative instrument is an essential requirement not only in its construction process, but also in obtaining information for correct decision making.Objective: To evaluate the quality of the partial test from Blood and Nervous System subject in Biological Bases of Dentistry discipline, Dentistry career.
Methods: Analytical and cross-sectional observational study, in 27 tests corresponding to the partial test of Blood and Nervous System subject, Biological Bases of Dentistry discipline, Dentistry career, Santiago de Cuba Medical Sciences University, course 2022. The correspondence from the background of time and the number of items explored in the test were analyzed, indices of difficulty and discrimination of items and questions, punctual biserial discrimination coefficient and internal consistency were calculated.
Results: There was an adequate correspondence between the amount of time assigned to the contents of the themes and the number of items explored in the test. Items with a medium difficulty index and good discrimination power prevailed. The internal consistency of the questions and general test was evaluated as excellent.
Conclusions: The quality of the partial test from Blood and Nervous System subject, Biological Bases of Dentistry discipline, Dentistry career, Santiago de Cuba Medical Sciences University, course 2022, is adequate.
Downloads
References
2. Gómez López VM, Rosales Gracia S, García Galaviz JL, Berrones Sánchez KI, Berrones Sánchez CM. Índice de dificultad y discriminación de ítems para la evaluación en las asignaturas básicas de medicina. Revista Educación Médica Superior. 2020 [acceso: 11/10/2022]; 34(1):e1727. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1727/1015
3. Villamarín Guevara RS. Indicadores de calidad de los instrumentos de evaluación y el rendimiento académico [Tesis doctoral]. Perú: Universidad Nacional de San Marcos; 2017 [acceso: 11/10/2022]. Disponible en: https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/6636/Villamarin_gr-.pdf?sequence=3&isAllowed=y
4. Díaz Rojas PA, Leyva Sánchez E. Metodología para determinar la calidad de los instrumentos de evaluación. Educ Med Super. 2013 [acceso: 11/10/2022]; 27(2):269-86. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v27n2/ems14213.pdf
5. Sánchez Fernández NV, Sánchez Clemente A, Thomas Ferrer F, Tabera García ME. Programa de la Disciplina Estomatología Integral. Análisis del plan de estudio "D". Revista Información Científica (RIC). 2017 [acceso: 11/10/2022]; 96(2):280-7. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5517/551764114014/html/
6. Ortíz Romero GM, Díaz Rojas PA, Llanos Domínguez OR, Pérez Pérez SM, González Sapsin K. Dificultad y discriminación de los ítems del examen de Metodología de la Investigación y Estadística. EDUMECENTRO. 2015 [acceso: 09/09/2022]; 7(2):19-35. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000200003
7. Martínez Pérez R, Ríos Rodríguez M, Roque Marrero Y, Caballero Pedrón KY. Evidencias de validez del examen final de la asignatura Biología molecular, carrera de Medicina. Revista Electrónica Medimay. 2019 [acceso: 12/9/2021]; 26(3):338-48. Disponible en: http://www.medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1483/1677
8. Baladrón J, Sánchez-Lasheras F, Romero Ladrero JM, Curbelo J, Villacampa Menéndez P, Jiménez-Fonseca P. Evolución de los parámetros dificultad y discriminación en el ejercicio de examen MIR. Análisis de las convocatorias de 2009 a 2017. FEM: Revista de la Fundación de Educación Médica. 2018 [acceso: 16/10/2022]; 21(4):181-93. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322018000400003
9. Moreno Montañez M, Lardoeyt Ferrer M, Ramos Arencibia AL. Calidad del examen final escrito de Medicina Comunitaria en la facultad de Medicina Cabinda, Angola. Revista Conrado. 2020 [acceso: 13/10/2022]; 16(73):214-20. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000200214
10. Minte Münzenmayera A, Sepúlveda Obreque H, Jaramillo Alvarado R, Díaz-Levicoy D. Evaluación en Educación Superior: características y demandas cognitivas de preguntas escritas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación (REXE). 2021 [acceso: 11/10/2022]; 20(44):43-52. Disponible en: https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/1002/752
11. Rodríguez Graña T, Sondón Fernández ME, Peña González M, Hernández Tamayo M, Robles García R. La calidad del examen final de la asignatura Morfofisiología IV. CCM. 2018 [acceso: 09/10/2022]; 22(3):446-62. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S156043812018000300009&lng=es
12. Camacho-Saavedra LA, Huamán-Saavedra JJ, Plasencia Alvarez JO. Eficiencia de preguntas de opción múltiple con tres alternativas. Rev méd Trujillo. 2020 [acceso: 16/10/2022]; 15(4):163-9. Disponible en: https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/RMT/article/view/3214
13. González Machado EC, Reyes Piñuelas EP, López Ortega M. Construcción de una prueba para evaluar aprendizajes en educación superior. En: Congreso Nacional de Investigación Educativa San Luis Potosí 2017; 2017. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de Baja California. [acceso: 16/10/2022]. Disponible en: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2300.pdf
14. Villamarín Guevara RS. Índices de la calidad de los instrumentos de evaluación. Revista Redipe. 2017 [acceso: 14/10/2022]; 6(5):238-45. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/274
15. Menacho Chiok CH, Cano Alva Trinidad JM. Evaluación de pruebas informatizadas aplicando la teoría clásica de los test y la teoría de respuesta al ítem. Anales Científicos. 2020 [acceso: 15/10/2022]; 81(2):278-88. Disponible en: https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1638/pdf_270
16. Ríos Hidalgo N, Rivero Machado IC, Ordoñez DJ, Sitchao Suárez NM, López Vergara JM, Garcés Sigas JR. La retención de contenidos biomédicos relacionados con la enseñanza desarrolladora en Anatomía Patológica. Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama Cuba y Salud. 2017 [acceso: 13/10/2022]; 12(2):15-23. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/643
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.