Science from medical care

Authors

Keywords:

biomedical research, medical assistance, training activity.

Abstract

Academic training supports the bases for the graduate's research performance. However, on the path between the undergraduate projection and the postgraduate redesign of the study plans, difficulties persist in the research process. It is proposed to consider the usefulness of the assistance-teaching-research link, supported by the presence of the latter in every moment and space of the professional's life, in terms of transforming their environment and with it, their intellectual development, according to criteria and experience of the authors. The important and decisive integration of teaching-care-research is recognized, a characteristic element of the organizational forms of Cuban medical education. It is not possible to carry out quality research without excellent medical practice. Clinical research improves the quality of doctors and should be promoted as an essential activity. Learning needs must be identified, and among them the research problems, around which scientific research is built, must be contained. For a professional, it is not possible to separate the 3 interrelated aspects: Assistance, teaching and research. Therefore, science emerges from daily work. The training of human resources in Cuba, in the current context, is transformative, revolutionary and in favor of the well-being of society. The care-teaching-research link must be conceived as an articulated and integral system present at every moment of action of the health system that must be taken advantage of by professionals, managers, in order to transform its environment, quality and relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresita Montero González, Hospital Militar Central "Dr. Luis Díaz Soto". La Habana.

Dra. C, Especialista II Grado Anatomía Patológica, Profesora e Investigadora Titular, Master Ciencias de la Educación Superior, Jefa Centro Desarrollo HMC Dr. Luis Díaz Soto.

José Hurtado de Mendoza Amat, Hospital Militar Central "Dr. Luis Díaz Soto"

Especialista II Grado en Anatomía Patológica, Profesor e Investigador Titular, Dr. Cs. Profesor Consultante

Edel Garcia Vega, Hospital Militar Central "Dr. Luis Díaz Soto"

Especialista I Grado Microbiología, Profesor Asistente, Máster en Enfermedades Infecciosas, Especialista principal docente de Medios Diagnósticos

References

1. Morales-Suárez I. Las transformaciones en el Sistema Nacional de Salud cubano, su incidencia en las Universidades de Ciencias Médicas. Educ Med Super. 2018 [acceso: 21/09/2022]; 32(1):1-2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100001&lng=es

2. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Gaceta Oficial No. 65 Ordinaria de 5 de septiembre de 2019; 2019. [acceso: 15/07/2023]. Disponible en: http://legislacion.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=677

3. Ministerio de Educación Superior. Instrucción No. 01/2020 Manual para la gestión del posgrado. La Habana: MES; 2020. [acceso: 20/07/2023]. Disponible en: https://docplayer.es/232878629-Directora-de-educacion-de-posgrado-ministerio-de-educacion-superior-instruccion-no-01-2020-manual-para-la-gestion-del-posgrado.html

4. Colectivo de autores. Ciencia, tecnología e innovación para la salud en Cuba. Morales Suárez IR, Pérez Carreras A, Rojo Pérez N, coordinadores. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/ciencia-tecnologia-e-innovacion-para-la-salud-en-cuba/

5. Álvarez-Escobar MC, Semper-González AI. Una aproximación a la problemática de la publicación científica en la provincia de Matanzas. Rev. Med. Electrón. 2019 [acceso: 11/12/2022]; 41(4):1063-71. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000401063&lng=es

6. Lombardo-Vaillant TA, de Dios Soler-Morejón C, Miralles-Aguilera EÁ. Consideraciones en torno al problema de las publicaciones científicas de los profesionales de la salud. Educ Med Super. 2013 [acceso: 17/09/2022]; 27(1):135-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100016&lng=es

7. Díaz-Quiñones JA, Valdés-Gómez ML. COVID-19 pandemic and its implications in the conception, design and didactic implementation of Cuban higher medical education. Medisur. 2020 [acceso: 21/09/2022]; 18(3):496-506. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000300496&lng=es

8. Álvarez-Escalante L, Ramos-Hernández L, Peacok-Aldana S, Herrero-Aguirre H, Rondón-Rondón LE. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Educ Med Super. 2018 [acceso: 24/10/2022]; 32(4):38-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000400005&lng=es

9. Lucrecia-Medina M, Gabriel-Medina M y Antonio-Merino L. La investigación científica como misión académica de los hospitales públicos universitarios. Revista Cubana de Salud Pública. 2015 [acceso: 20/03/2023]; 41(1):139-46. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/2015.v41n1/o12/es

10. León-Ramentol CC, Menéndez-Cabezas A, Rodríguez-Socarrás IP, López-Estrada B, García-González MC, Fernández-Torres S. Importance of a quality management system at the university of medical sciences. AMC. 2018 [acceso: 15/01/2023]; 22(6):843-57. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552018000600843&lng=es

11. Cárdenas- de Baños L, González-García S, Bencomo-García D, Cruz-Segundo R, Valladares-Baena A, Jiménez-Rodríguez D. Caracterización preliminar de los protocolos de investigación de residentes de Ciencias Médicas. Rev Cub Reumatol. 2021 [acceso: 21/11/2022]; 23(1):e192. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962021000100006&lng=es

12. Orellana-Meneses GA, Domínguez-Nieto J. El proyecto de investigación científica del Comandante Fidel Castro Ruz. Gaceta Médica Espirituana. 2019 [acceso: 21/11/2022]; 21(3):1-15. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/espirituana/gme-2019/gme193a.pdf

13. Sparis-Teguido M, Fernández-Díaz YD. El pase de visita médico-docente como herramienta en la formación de aptitudes profesionales. Rev Ciencias Médicas. 2019 [acceso: 15/01/2023]; 23(1):57-62. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000100057&lng=es

14. De Vito EL. La producción científica de hospitales públicos. Asistencia, docencia e investigación: ¿un círculo virtuoso utópico? MEDICINA (Buenos Aires). 2018 [acceso: 21/11/2022]; 78: 220-2. Disponible en: https://www.medicinabuenosaires.com/revistas/vol78-18/n3/220-222-Med-6831-6837a.pdf

15. Cruz-Barrios MA, Furones-Mourelle JA. Clinical researches on natural and traditional medicine published in Cuban journals. Rev. Med. Electrón. 2020 [acceso: 25/11/2022]; 42(5):2288-300. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242020000502288&lng=es

16. Venegas-Rodríguez R, Peña-Ruiz R, Santana-Sánchez R, Besquet-Romero M, Hernández-Cedeño M, Santiesteban-Licea B, et al. Péptido inmunomodulador CIGB-258 para el tratamiento de pacientes graves y críticos con la COVID-19. Rev Cubana Med Milit; 2020 [acceso: 13/11/2022]; 49(4):e0200926. Disponible en: https://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/926/626

Published

2024-03-14

How to Cite

1.
Montero González T, Hurtado de Mendoza Amat J, Garcia Vega E. Science from medical care. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2024 Mar. 14 [cited 2025 Apr. 19];53(1):e024010722. Available from: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/10722

Issue

Section

Opinion Article