Research lines that include mental health as a study priority in Peruvian universities
Keywords:
health priorities agenda, lines of research, mental health, Peru.Abstract
Introduction: The lines of research approved in Peruvian universities should consider within their thematic axis health problems of the country, especially in the field of mental health, where there is a deficit of scientific production.Objective: To determine the frequency of research lines that include mental health as a study priority in Peruvian universities.
Methods: Descriptive observational study. The units of analysis were the lines of research approved and available on the website of 34 Peruvian universities that offer psychology courses and that obtained institutional licensing until 2019.
Results: 48% of the lines of research consider as a priority of study the factors associated with depression, violence, addictive behaviors, psychosis and dementia; 20% the state of negative and positive mental health; 4% the development of intersectoral strategies with cultural appropriateness, and another 4% the evaluation of prevention and promotion strategies in mental health with intersectoral participation. In contrast, none consider the dynamics of social, biological, behavioral, family and environmental determinants, nor the implementation of the supply of services for mental health care according to life stages.
Conclusions: The frequency of research lines that include mental health as a priority of study in Peruvian universities is low. This may have repercussions on the scientific production in mental health and the quality of formative research at the undergraduate level.
Downloads
References
2. Compagnucci L, Spigarelli F. The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change. 2020;161: 120284. DOI: 10.1016/j.techfore.2020.120284
3. Agudelo N. Las líneas de investigación y la formación de investigadores: una mirada desde la administración y sus procesos formativos. Rev Electrón Red Inv Educ. 2004 [acceso: 04/06/2021]; 1(1): 1-11. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2004902
4. Arcila O. Las líneas de Investigación como elemento articulador de los procesos académicos en la universidad. Nómadas. 1996 [acceso: 04/06/2021];(5):13945. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1051/105118998013.pdf
5. Rodríguez M. Líneas de investigación y dialogismo en los procesos investigativos en el campo universitario ecuatoriano. Rev Estud Latinoam. 2012 [acceso: 04/06/2021]; (54):155-81. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/latinoam/n54/n54a7.pdf
6. Armas R, Torres A, Arriagada J, Muñoz F, Salinas R, Crocco P. Proceso para priorizar las líneas de investigación esencial de interés para el Ministerio de Salud de Chile. Rev Méd Chile. 2010; 138(4):401-5. DOI: 10.4067/S0034-98872010000400002
7. Huayanay-Espinoza C, Sánchez-Orellana R, Flores-Cordova G, Béjar M, Alburqueque O, Uribe-Díaz S, et al. Ejes y líneas de investigación en el ámbito de la Educación Superior en el Perú: hacia una priorización concertada de una agenda de investigación. Rev Dig Invest Docencia Univ. 2019; 13(1): 86-101. DOI: 10.19083/ridu.2019.744
8. Gonzales G, Gómez J. La colaboración científica: principales líneas de investigación y retos de futuro. Rev Esp Doc Cient. 2014; 37(4):62. DOI: 10.3989/redc.2014.4.1186
9. Huamaní C, Mayta-Tristán P. Producción científica peruana en medicina y redes de colaboración, análisis del Science Citation Index 2000-2009. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2010 [acceso: 04/06/2021]; 27(3):315-325. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v27n3/a03v27n3.pdf
10. Romaní F, Huamaní C, Gonzáles-Alcaide G. Estudios bibliométricos como línea de investigación en las ciencias biomédicas: una aproximación para el pregrado. CIMEL. 2011 [acceso: 04/06/2021]; 16(1):52-62. Disponible en: https://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/view/187
11. Valle R, Perales A. Investigación en salud en el Perú: mucho por hacer y cambiar. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2016;33(4): 833-4. DOI: 10.17843/rpmesp.2016.334.2576
12. Herrera-Añazco P, Valenzuela-Rodríguez G, Pacheco Mendoza J, Málaga G. Producción científica de los vicerrectores de investigación en universidades peruanas que tienen una facultad de medicina. Medwave. 2017; 17(8):1-6. DOI: 10.5867/medwave.2017.08.7074
13. Alarco J, Changllio-Calle G, Cahuana-Salazar M. Investigación en pregrado: interés según sexo y ciclo académico. Educ Méd. 2017;18(1): 67-73. DOI: 10.1016/j.edumed.2016.04.004
14. Carranza R, Turpo J. Limitantes de la producción y publicación científica universitaria. Educ Méd. 2019; 20(S2): 185-6. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.12.002
15. Ministerio de Salud del Perú. Prioridades de Investigación en Salud en Perú 2019-2023. 2019 [acceso: 04/06/2021]. Disponible en: https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/343478/Resoluci%C3%B3n_Minis-terial_N__658-2019-MINSA.PDF
16. Caballero P, Yagui M, Espinoza M, Castilla T, Granados A, Velásquez A, et al. Prioridades regionales y nacionales de investigación en salud, Perú 2010-2014: un proceso con enfoque participativo y descentralista. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2010 [acceso: 04/06/2021]; 27(3): 398-411. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2010.v27n3/398-411/es
17. Juli C, Aragón C, Loaiza-Moreno O. Escaso número de tesis enmarcadas en las prioridades de investigación en salud en una facultad de medicina peruana. Rev Cubana Inf Cienc Salud. 2019 [acceso: 04/06/2021]; 30(1): 6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v30n1/2307-2113-ics-30-01-e1295.pdf
18. Luna-Solís Y. Producción científica en salud mental en Perú: reto en tiempos de reforma de salud. Act Méd Peru. 2015 [acceso: 04/06/2021]; 32(1):36-40. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v32n1/a05v32n1.pdf
19. Gálvez C, Gálvez C. Visualización de las principales líneas de investigación en salud pública: un análisis basado en mapas bibliométricos aplicados a la Revista Española de Salud Pública (2006-2015). Rev Esp Salud Pública. 2016 [acceso: 04/06/2021]; 90(1): e10. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/resp/v90/1135-5727-resp-90-e40028.pdf
20. El Peruano. Ley Universitaria. 2014 [acceso: 04/06/2021]. Disponible en: https://www.sunedu.gob.pe/wp-content/uploads/2017/04/Leyuniversitaria-30220.pdf
21. Mayta-Tristán P, Toro-Huamanchumo C, Alhuay-Quispe J, Pacheco-Mendoza J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2019; 36(1): 106-15. DOI: 10.17843/rpmesp.2019.361.4315
22. Veiga de Cabo J, Fuente E, Zimmermman M. Modelos de estudios en investigación aplicada: conceptos y criterios para el diseño. Med Segur Trab. 2008 [acceso: 18/09/2021]; 54(210): 81-88. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2008000100011
23. Vargas H. Violencia contra la mujer infligida por su pareja y su relación con la salud mental de los hijos adolescentes. Rev Méd Hered. 2017; 28(1): 48-58. DOI: 10.20453/rmh.v28i1.3074
24. Quispe M, Curro O, Cordova M, Pastor N, Puza G, Oyola A. Violencia extrema contra la mujer y feminicidio en el Perú. Rev Cub Salud Pública. 2018 [acceso: 04/06/2021]; 44(2):278-94. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/2018.v44n2/278-294/es
25. Navarro-Loli J, Moscoso M, Calderón-De la Cruz G. La investigación de la depresión en adolescentes en el Perú: una revisión sistemática. Liberabit. 2017; 23(1):57-74. DOI: 10.24265/liberabit.2017.v23n1.04
26. Contreras C, Condor I, Atencio J, Atencio M. Prevalencia de demencia y funcionalidad en una clínica geriátrica de Huancayo, Perú, 2016-2017. An Fac Med. 2019; 80(1): 51-5. DOI: 10.15381/anales.v80i1.15583
27. Mamani O. Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Prop Represent. 2018; 6(2): 301-38. DOI: 10.20511/pyr2018.v6n2.224
28. Mamani-Benito O, Ventura-León J, Caycho-Rodríguez T. Publicación científica de docentes que conforman el jurado dictaminador de tesis en una Facultad de Ciencias de la Salud peruana. Rev Cub Inf Cienc Salud. 2019 [acceso: 04/06/2021]; 30(3): 7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v30n3/2307-2113-ics-30-03-e1373.pdf
29. Benito OJ. El asesor de tesis como Coach: una alternativa para impulsar la producción científica estudiantil. Ed Med Super. 2018 [acceso: 04/06/2021]; 33(1): 1-10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v33n1/1561-2902-ems-33-01-e1590.pdf
30. Diario Gestión. Sunedu: investigación es el punto más débil de universidades que no obtienen licenciamiento. 2019 [acceso: 04/06/2021]. Disponible en: https://gestion.pe/peru/sunedu-investigacion-punto-debil-universidades-obtienen-licenciamiento-270120-noticia/?ref=gesr
31. Mamani OJ, Ventura J, Carranza RF, Tito M, Hilasaca KR, Rojas E. Evidencias psicométricas iniciales de una Escala de Maltrato al Asesorado de Tesis (EMAT). Educ Méd. DOI: 10.1016/j.edumed.2021.05.008 [en prensa].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this Journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the Journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. The content presented here can be shared, copied and redistributed in any medium or format; Can be adapted, remixed, transformed or created from the material, using the following terms: Attribution (giving appropriate credit to the work, providing a link to the license, and indicating if changes have been made); non-commercial (you cannot use the material for commercial purposes) and share-alike (if you remix, transform or create new material from this work, you can distribute your contribution as long as you use the same license as the original work).
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this Journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work.